Vi bor i ett hus med som tidigare var uppvärmt med en eldningspanna. På 80-talet togs pannan bort och den vattenburna värmen ersattes med direktel, numera fjärvärme. Då skorsten inte längre är uppvärmd försämras självdraget och ventilationen.

Jag vill förbättra ventilationen, öka vårat mycket begränsade utrymme i köket och minska risken för fuktskador på tak och vind. Samtidigt byta de gamla tegelpannorna till svarta betongpannor.

Då vi ändå behöver lägga om takplattorna skulle en rivning skorsten och montering av en ny mindre ventilationshuv för mekanisk ventilation på samma plats vara möjlig.
Eftersom murstocken är en integrerad del av en bärande hjärtvägg tänkte jag riva för hand, tegelsten för tegelsten, uppifrån och ner. Bärande delar skall lämnas intakta. Endast den från hjärtväggen utstickande delen av murstocken ska rivas.

Huset från 1946 ligger i ett detaljplanerat område. Alla hus på gatan har kvar sina skorstenar. Dock med stor variation på inklädnad och utseende. Skulle jag bytta till en ventilationshuv kommer den se betydligt mindre ut i jämförelse. Annars hade jag bara börjat riva och skitigt i bygglov! Grannarna ansökte inte om bygglov när de bytte sina tegelpannor till svarta betongpannor!


Frågor:

1. För vilka delar av projektet behövs egentligen bygglov, bygganmälan eller rivlov.
2. Vad skulle dessa lov gissningsvis kosta
3. Innebär bytet av ventilationssystemet några ytterligare krav från byggnadsnämnden.
4. Kan jag anses göra ett ingrep i en bärande konstruktion och därmed bli tvingad att ha en kvalitetsansvarig
5. Kan ex en vän som är utbildad byggare och förman på en byggfirma godkännas som kvalitetsansvarig.
6. Jag planerar också en tillbyggnad med en farstu. Skall jag göra eventuella ansökningar gemensamt.
7. Eller vågar man chansa och hoppas att ingen märker något. Vilka konsekvenser kan det få
 
spretten skrev:
7. Eller vågar man chansa och hoppas att ingen märker något. Vilka konsekvenser kan det få
Jag skulle chansa. Du river ju inga bärande delar, och skulle de klaga så får du väl i värsta fall sätta dit en större huv sedan så att det ser ut som en skorsten igen:).
 
Frågor:

1. För vilka delar av projektet behövs egentligen bygglov, bygganmälan eller rivlov.

Jag ringde min kommun igår för att kolla om jag behövde bygglov för att ta bort/flytta min "fejkskorsten", och istället montera en huv lite längre ner på taket. Men det var inga problem alls, behövde inte ens bygganmälan.

10930497.jpg
 
Jag har ochså kollat detta nu med bygnadsnämden. Inga prblem att riva utan lov eller anmälan! Frågade oxså hur det var med takpannorna. De sa att jag inte skulle fråga... för då måste de svara att det behövs!
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
spretten skrev:
Jag har ochså kollat detta nu med bygnadsnämden. Inga prblem att riva utan lov eller anmälan! Frågade oxså hur det var med takpannorna. De sa att jag inte skulle fråga... för då måste de svara att det behövs!
Det handlar också mycket om vilken kommun man bor i och hur området man bor i är.
På vissa ställen kan man inte ens byta nyans på fasadkulören utan att grannarna anmäler och byggnadsnämnden kräver ommåling i rätt nyans.
På andra ställen är det en friare hållning.
Det är bra att höra med kommunen, man kan ju faktiskt låta bli att ge sitt namn när man ställer en "hypotetisk" fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.