Detta ämne har ju behandlats många gånger här, men jag har ändå inte fått riktigt rätsida vad som egentligen gäller. Det talas om att Bygglov aldrig äger laga kraft pga av att sakägarfrågan är så oklar. Är det så, att denna problematik primärt gäller bygglov untanför detaljplanerat område samt vid avsteg från detaljplan?


Enligt Wikipedia, står det:
Om ett bygglov inte följer gällande detaljplan eller ligger utanför detaljplanelagt område ska sakägare tillfrågas innan lov kan ges.


Låt oss anta att ett projekt (1)Ligger inom detaljplanerat område och att (2)Bygglovet följer reglerna för detaljplanen till punkt och pricka.

Vad gäller då?

(a) Är grannar i detta fallet sakägare, eller inte?
(b) Kan grannar (eller vem som helst) överklaga Bygglovet?
(c) Finns det ingen tidsgräns för överklagan? Dvs, kan vem som helst säga "vi visste inte om bygglovet" -> så därför kan bygglovet omprövas "i efterhand"?

(dvs, trots att det är detaljplanerat samt uppfyller regler för detaljplanen)



jokomoko
 
Frågan om vem som är sakägare är skiljer sig beroende på vilken typ av bygglov det handlar om. Ta till exempel med 3G master där det inte handlar om direkta grannar utan om oroliga i närområdet.

Om vi begränsar oss till bygglov för bostäder på normala tomter så kan man lite slarvigt säga att alla som är rågranne har rätt att föra talan. Även grannar som bör i omedelbar närhet har rätten, det kan ju t.ex finnas en väg eller lite parkmark emellan. I praktiken kan alla lämna in en överklagan och sen får länstyrelsen avgöra om man har rätt att föra talan eller inte.

Och nej, teoretiskt finns ingen tidsgräns för överklagandet. Bygglovet gäller i princip från första dagen efter det att beslutet är fattat. Observera att det bygglovet gäller även om det överklagas fram tills högre instans säger något annat. Från det att man som sakägare fått kännedom om bygglovet så har man tre veckor på sig att överklaga till länstryrelsen. Det kan i t.ex utvecklingsområden innebära att ett bygglov överklagas fast byggnaden redan är färdigbyggd.
 
Tack Elkhorn, jo, det var närmast bostadsbygglov som jag tänkte på.
Är det så, att man har rätt att överklaga endast inom 3 veckor efter att bygglovsbeslut blivit känt? Har man passerat 3v, finns det absolut ingen möjlighet att senare överklaga?

Om det går lång tid, låt oss säga ett år från att huset är färdigbyggt - kan närboende ändå göra gällande de inte känt till ett bygglovet pga de inte blivit direkt informerad? (ingen aaaning typ) Sker det någon form av trovärdighetsbedömning från myndighetens sida?

Vart fall, kontentan måste vara (av flera orsaker) bäst att informera "så många som möjligt" om bygglovet antar jag, för att undvika framtida osäkerhet.....


jokomoko
 
jokomoko skrev:
Tack Elkhorn, jo, det var närmast bostadsbygglov som jag tänkte på.
Är det så, att man har rätt att överklaga endast inom 3 veckor efter att bygglovsbeslut blivit känt? Har man passerat 3v, finns det absolut ingen möjlighet att senare överklaga?

Om det går lång tid, låt oss säga ett år från att huset är färdigbyggt - kan närboende ändå göra gällande de inte känt till ett bygglovet pga de inte blivit direkt informerad? (ingen aaaning typ) Sker det någon form av trovärdighetsbedömning från myndighetens sida?

Vart fall, kontentan måste vara (av flera orsaker) bäst att informera "så många som möjligt" om bygglovet antar jag, för att undvika framtida osäkerhet.....


jokomoko
En granne kan överklaga bygglovet upp till 10 år från att det blev beviljat. Har inte en myndighet skickat ett rekomenderat brev som delgivning så kan man ALLTID hävda att man inte sett bygglovet. Jag överklagade senast för 2 v sedan ett bygglov som var 3 år gammalt och det var inga bekymmer. (OBS det var inget privat ärende så klart).

//Anders
 
jokomoko skrev:
Tack Elkhorn, jo, det var närmast bostadsbygglov som jag tänkte på.
Är det så, att man har rätt att överklaga endast inom 3 veckor efter att bygglovsbeslut blivit känt? Har man passerat 3v, finns det absolut ingen möjlighet att senare överklaga?
Man har tre veckor på sig från den dan man fick reda på att det givits ett bygglov (förutsatt att det är mindre än 10år sedan bygglovet gavs). Alltså inte tre veckor från det att bygglovet gavs.


jokomoko skrev:
Om det går lång tid, låt oss säga ett år från att huset är färdigbyggt - kan närboende ändå göra gällande de inte känt till ett bygglovet pga de inte blivit direkt informerad? (ingen aaaning typ) Sker det någon form av trovärdighetsbedömning från myndighetens sida?
Betänk att det finns många obebyggda tomter runtomkring i vårt land. Eftersom det inte finns någon skyldighet att rapportera ett bygglov (som följer detalplan) till berörda grannar etc. så kan det ju ta lång tid innan man märker av att det byggs. Ta "gamla faster Agda" som sitter på hemmet. Inte åker hon ut till kolonistugan mitt i vintern för att kolla om grannen bygger.
När det gäller trovärdigheten så vägs den nog in till viss del. Om du bor permanent och grannen börjar bygga så stror jag du får svårt med trovärdigheten om du överklagar efter 5år.

jokomoko skrev:
Vart fall, kontentan måste vara (av flera orsaker) bäst att informera "så många som möjligt" om bygglovet antar jag, för att undvika framtida osäkerhet.....


jokomoko
Jag anser att det behövs en lagändring som tvingar kommunen att meddela grannar genom rek. brev. Kunngörelse i tidning etc är ingen bra ide för hur många läser dessa ?

Men fram till dess så bör nog den som fått lovet ta det omaket att gå runt och samla underskrifter när lovet är klart.
 
Många länder har ett system där man på fastigheten måste anslå att man har sökt bygglov. Detta så att intresserade kan klaga. Exempelvis Belgien och UK. Vet inte om det är så mycket bättre, men det märks ju i alla fall på ett tydligt sätt för folk i närområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.