Vi gjorde iordning tomten, så långt att det i stort sett bara var att sätta igång med grunden, innan byggsamrådet. Vi pratade med dem på kommunen och de sa att det var ok. Är inte säker på att man får fylla upp tomten innan egentligen.
Ring och prata med dem på din kommun, för att vara på säkra sidan.
 
Det skall väl inte vara några problem såvida man inte förändrar marknivåerna i alltför stor utsträckning. Läs om marklov/bygglov i din kommun.

Risken man tar är vaäl kanske att man får göra om efter nya premisser.
 
Byggsamrådet är bara en "teknikalitet", dvs den är inget hinder för att starta bygget. Du har ju redan fått alla tillstånd. Kotymt är att man börjar enligt plan oavsett om byggsamrådet varit eller ej. Byggsamrådet ska hållas i anslutning till byggstart.

F.ö kan jag bara säga att hela konceptet med byggsamråd ju är en fin tanke men meningslöst i verkligheten. En byråkrat på kommun håller ett skrämselföredrag om vad som kan gå fel och vad man måste tänka på. Har man inte kommit på det innan byggsamrådet så är man ganska körd.
 
... speciellt som det är kommunalbyråkraten och den kvalitetsansvarige (och snickaren?) som är närvarande vid mötet. Byggherren är inte inbjuden. De två/tre som är närvarande har redan varit på 500 sådana möten innan och känner varandra och dricker kaffe, medan nybörjaren = byggherren är portad! Snacka om slöseri med skattemedel!
 
Lilla_vargen skrev:
... speciellt som det är kommunalbyråkraten och den kvalitetsansvarige (och snickaren?) som är närvarande vid mötet. Byggherren är inte inbjuden. De två/tre som är närvarande har redan varit på 500 sådana möten innan och känner varandra och dricker kaffe, medan nybörjaren = byggherren är portad! Snacka om slöseri med skattemedel!
Det där kan inte vara rätt. Har aldrig hört att byggherren inte skulle få vara med. Tvärtom så har alla byggherrar jag hört talas om varit med på samrådet.

Samrådet som vi hade gick i princip ut på två saker:
* Se till att kontrollplanen var i ordning.
* Informera byggherren om vilket ansvar denne har.

Informationen som jag fick var bra. Jag kände i och för sig till allt som sades men jag kan tänka mig att för de flesta byggherrar (som inte hittat hit till forumet ;) ) så kommer det upp en del nyheter/överaskningar på samrådet.
 
Tycker också att det låter lite konstigt. Vi ville inte vara med på byggsamrådet och blev då tvungna att ge formell fullmakt till vår KA att föra vår talan vid samrådet.  
/Berit
 
I vår kommun måste byggherren närvara i vid mötet. Låter skumt att visa kommuner portar byggherren...
 
:)
Grattis till starten på bygget!
Håller med GF att det var bra att vara med (såsom byggherre, hepp) på samrådet även om man kände till vad det rörde sig om! Man får då kontakt med en person på Kommunen, som man kan vända sig till vid ev. frågor, när det brinner i knutarna!

Hemsida skall tas upp på annan avdelning, dvs Övrigt under Övrigt och där finns även många tips om program och tillvägagångssätt!
:D

Helena med....
Sverige Stugan hemsidan
 
Vi var lite heta på gröten och satte igång med byggnation innan byggsamrådet. Men, eftersom det var kommunen som inte kallat till byggsamråd inom tre vecor efter bygganmälan så var inte detta något problem .Vi hade byggsamråd på plats i huset när hela stommen samt tak fanns på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.