Håller på att planera en utbyggnad på huset och som det ser ut så blir utbyggnaden för stor för att jag skall kunna hålla mig till detaljplanen.

För att lösa detta tänkte jag bygga ut till gränsen av vad jag får göra enligt detaljplanen, i mitt fall ytterligare ca 20m2. Utöver detta så tänkte jag använda mig av de 15m2 som går att lägga till enligt reglerna för Attefall. Totalt blir alltså utbyggnaden på 35m2.

Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? Hur skulle bygglovsansökan se ut i detta läge? Skall man först ansöka om bygglov för 20m2 och sedan göra en bygganmälan för de resterande 15m2?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Enligt regelverket så får du inte göra en attefallsutbyggnad på din utbyggnad förrän utbyggnaden är färdig med slutbevis. Det verkar som man ser mellan fingrarna med det i vissa kommuner. Men då gäller det att ingen anmäler det, och överklagar.
 
Kanske att man skulle kunna:
Bygglov för 20kvm, samtidigt gör du en uteplats dvs grund för uteplats. När det är klart med slutbevis byggs det väggar på utplatsen med anmälan om attefall.

Omständigt men kanske möjligt?
 
S sponken skrev:
Håller på att planera en utbyggnad på huset och som det ser ut så blir utbyggnaden för stor för att jag skall kunna hålla mig till detaljplanen.

För att lösa detta tänkte jag bygga ut till gränsen av vad jag får göra enligt detaljplanen, i mitt fall ytterligare ca 20m2. Utöver detta så tänkte jag använda mig av de 15m2 som går att lägga till enligt reglerna för Attefall. Totalt blir alltså utbyggnaden på 35m2.

Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? Hur skulle bygglovsansökan se ut i detta läge? Skall man först ansöka om bygglov för 20m2 och sedan göra en bygganmälan för de resterande 15m2?

Alla tips mottages tacksamt!
Såg denna tråd strax efter att jag ställt samma fråga. Har du försökt att få igenom detta bygglov?
 
Än så länge är jag på ritningsstadiet. Det som jag kommer att göra är att ansöka om bygglov för allt först och se hur det går. Avvikelsen är är i för hållandet till huset inte så stor. Om det inte går igenom så kommer jag att använda mig av Attefall för att få igenom det hela. Enligt den arkitekt som jag använder mig utav har detta förfarande används flitigt i kommunen tidigare så jag hoppas det går bra!
 
Tackar det låter hoppfullt! Vår avvikelse är inte heller stor, finns betydligt större avvikelser på fastigheter inom samma planområdet så vi hoppas på det bästa.
Lycka till!
 
Tänkte bara uppdatera er hur det gick med bygglovet.

Enligt detaljplanen så överskred jag den tillåtna arean med strax under 10% och för att kompensera detta tänkte jag söka "vanligt" bygglov för en del av bygget och sedan använda mig utav Attefalls utbyggnad på 15kvm för att få till den totala arean.
Flera turer med kommunen senare kom vi fram till att det enklaste vore att bara ansöka om bygglov med en avvikelse som krävde ok ifrån mina grannar.

Sagt och gjort. Bygglov enbart blev inskickat och tillslut har jag fått det godkänt! Det fina med detta är att jag har kvar mina "fria" Attefalls kvadrat meter, om jag nu skulle vilja bygga ut något i framtiden.
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Vad kul! Det blev precis samma för oss. Blev ett bygglov med överyta som vi fick igenom. Sätter igång nu i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.