Hej!
Förbereder för bygglovsansökan inför att bygga nytt hus via a-hus.
Läser på kommunens hemsida (kungsbacka) att man behöver NCS-kod för färgen på fasaden.

Huset kommer levereras grundmålat men själva fasadfärgen kommer vi själva att måla. Vi har bestämt att vi ska ha en ljusgrå fasad, men inte exakt vilken kulör, det vill vi gärna testa när huset är färdigbyggt så vi kan se hur färgen ser ut "i verkligheten" och inte bara på färgprov.

Frågan är: kan vi ange en NCS kod som är ungefärlig, men kanske inte exakt den vi kommer använda på huset. Fastigheten ligger utanför detaljplan, så det är inga speciella riktlinjer vi behöver förhålla oss till på så sätt.

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
N
E elisc skrev:
Hej!
Förbereder för bygglovsansökan inför att bygga nytt hus via a-hus.
Läser på kommunens hemsida (kungsbacka) att man behöver NCS-kod för färgen på fasaden.

Huset kommer levereras grundmålat men själva fasadfärgen kommer vi själva att måla. Vi har bestämt att vi ska ha en ljusgrå fasad, men inte exakt vilken kulör, det vill vi gärna testa när huset är färdigbyggt så vi kan se hur färgen ser ut "i verkligheten" och inte bara på färgprov.

Frågan är: kan vi ange en NCS kod som är ungefärlig, men kanske inte exakt den vi kommer använda på huset. Fastigheten ligger utanför detaljplan, så det är inga speciella riktlinjer vi behöver förhålla oss till på så sätt.

Tacksam för svar!
Hej
Var sanningsenlig och skriv ljusgrå. Inget mer.

Utelämnandet av NCS kod för privatpersoners byggnationer har jag aldrig någonsin blivit ombedd att komplettera på de bygglov jag har lämnat in. Skulle denna situation ändras så ta tag i den när den uppstår. Förarbeta inte.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Var sanningsenlig och skriv ljusgrå. Inget mer.

Utelämnandet av NCS kod för privatpersoners byggnationer har jag aldrig någonsin blivit ombedd att komplettera på de bygglov jag har lämnat in. Skulle denna situation ändras så ta tag i den när den uppstår. Förarbeta inte.
Vi blev ombedda att komplettera just det.

Vi skrev den färgkod huset kommer grundat i, sen vad det senare blir är inte klart, förutom ”vit”.
Tror inte det kommer någon tjänsteman med en färgkarta och kollar närmare :D
 
Skriv ncs kod för en grå färg och skriv sen att ni eventuellt kommer att justera det närmare i bygget.

Skriver ni vit kanske ni får bakslag om ni väljer en grå vid ett senare tillfälle. Vit grundfärg är tillfällig och ska inte användas

Alt. En ny avgift i form av ändring av bygglov
 
coconut
Vi angav en ncs kod på en blå som vi tänkte måla med vid bygglovet. Dock i en annan kommun i västra Götaland.

Sen ändrade vi oss till en mörkgrå. Frågade kommunen om de hade några invändningar men då det var utanför detaljplan så var det bara att köra på.

Så ange en färg som ni har en ncs kod på, sen exakt vilken färg ni väljer därefter är nog inga problem
 
N
E Erikor skrev:
Vi blev ombedda att komplettera just det.

Vi skrev den färgkod huset kommer grundat i, sen vad det senare blir är inte klart, förutom ”vit”.
Tror inte det kommer någon tjänsteman med en färgkarta och kollar närmare :D
Hej
Det sker slutbesiktning innan ni får ert bevis på att ni får lov att nyttja bostaden. I vissa kommuner är kommuntjänstemännen extra noga och i andra lite mer vidhänta. Vad tror ni om följande resonemang. Om huset kommer och är levererat i vitt och ni låter uppföra det som sådant och tar det i bruk och sedan ändrar på färgen enligt paragraf fem:
5 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.

Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 6 har bestämt att åtgärden kräver bygglov. Lag (2018:636) .

Kanske borde ni kosta på er ett telefonsamtal med er handläggare och förklara situationen och be dem om råd hur de vill att ni agerar för att det skall bli så bra som möjligt för er???
 
Ring och fråga hur de vill att ni gör. Förmodligen skiter de i vilket.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Var sanningsenlig och skriv ljusgrå. Inget mer.

Utelämnandet av NCS kod för privatpersoners byggnationer har jag aldrig någonsin blivit ombedd att komplettera på de bygglov jag har lämnat in. Skulle denna situation ändras så ta tag i den när den uppstår. Förarbeta inte.
I min kommun krävs NCS kod, ungefärliga angivelser (gäller färg, mått, utformning) fattar byggnadsnämnden inte beslut på, det får inte vara några tveksamheter kring hur byggnaden är tänkt att se ut. Blir det av någon anledning ändrade förutsättningar under byggets gång tar man en ny kontakt med byggnadsnämnden och diskuterar om det krävs ändring av tidigare beviljat lov eller om det räcker med att lämna in relationshandlingar. Sen kanske vissa kommuner är striktare än andra, det har jag inte koll på.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.