Hej, jag behöver lite hjälp och råd.
Bakgrund: vi har köpt en tomt på 6500 kvm med vatten på 3 sidor.
På tomten finns ett enkelt fritidshus, 50 kvm ca 2 m från vatten.
Huset är i uselt skick och det bästa vore att riva och bygga nytt.
Det är inte planerat område och man måste passera järnvägen och en väg
för att komma till tomten.
Närmsta granne ligger på andra sidan järnvägen ca 250 m bort.
Vi tänkte ta dit en husvagn tills vidare medan vi söker bygglov.
Hur skall vi gå tillväga för att få bästa resultat.

Med vänlig hälsning, Clasa
 
Vad behöver du hjälp med?
 
På beskrivningen så omfattas tomten av strandskydd. Det finns mycket skrivet om strandskydd både här på forumet och på nätet i övrigt. Sök!

Men grundprincipen för strandskyddslagen är att det råder totalt byggförbud inom 100m ( i vissa områden 300m) från vatten. Den bebyggelse som fanns när lagen instiftades typ 1972 får finnas kvar. Och man kan få dispens från lagen. Det vanligaste skälet till dispens är att platsen redan är exploaterad. Då får man lätt dispens för att bygga nytt lika stort som det bef. Så var försiktig med ev. uthus, även om det bara är en hörnsten kvar. Det kan gå att få dispens för mer omfattande byggnation, men det blir en chansning, som att vinna på lotto.

På beskrivningen tror jag att även avloppsfrågan kan bli en stötesten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för informationen och jag söker!!!
Vi får väl hoppas på en lotto vinst!!!
Tanken är att borra för vatten och anlägga en trekammarbrunn för avloppet.
Vet någon om det är svårare/lättare att få bygglov för fritidshus kontra enfamiljshus (fast boende)
 
Det är fler krav på permanenthus, tex handikapp & energi. Gör inte det om ni inte måste och ska bosätta er där året runt. Ring eller maila bygglovsavd på kommunen och ställ frågorna direkt till dom. Kan vara olika krav beroende på plats och strandskydd finns flera olika också. Vår länsstyrelse behöver ca 9-10 månader på sig att handlägga ett ärende så var ute i god tid för stackars personalen på LS har det inte så roligt och prioriterar inte alls dessa ärenden.
 
Nu är avlopp verkligen inte min starka sida. Men närheten till vatten (2m) gör att det kan bli besvärligt med trekammarbrunn.

Det finns regler för minimiavstånd till vatten, varierar mellan 25 - 100m för en avloppsanläggning. Dessutom måste infiltrationen läggas en meter över grundvattenivån. Grundvattnet ligger ofta grundt nära en strand.
 
Tomten är ca 110 m bred och någonstans där måste avloppsanläggningen ligga, jag får ta ut en sakkunnig som gå igenom både avlopp och vatten.

Det lutar nog åt att bli en ansökan på fritidshus med tanke på handikapp och energi.
 
Jag är inte helt säker, men tror att om ni river huset måste ni söka stransskyddsdispens på nytt. Att renovera huset kräver inte strandskyddsdispans. Om ni verkligen vill bygga nytt så borde ni skicka in en ansökan med "hela paketet" strandskyddsdispans, rivningslov och bygglov. Jag skulle iaf inte börja med att riva innan jag visste att jag kunde få dispans på nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.