hej vad gäller avseende bygglov för solceller och solfångare på friggebod samt huvudbyggnaden?
finns det några storlekar som gör det bygglovsfritt..eller i bygglovet räknas då att vi även har tillåtelse att bygga solceller som integrerad del av taket...

i ansökan om bidrag finns massvis med varianter av solceller - vilken sort är bäst..vad kostar det per kvadratmeter och vad är trolig slutlig kostnad som inte är tagen med både hängslen och livrem dvs allt för dyr..ev konsultkostnader ska specas i kostnaden..

ja jag vill ha hjälp med min kalkyl för att specificera för en energiplusbyggnad med 10-15 kvm solceller beroende på om jag blir tvingad att ha dem ingömda i taket eller kan ha det som takmaterial
 
Hej.

Vad gäller bygglov är det väldigt olika men oftast kan man förlägga dom på tak utan att kommunen har åsikter.

Vad gäller typen av solceller fins olika celler, den av högst kvalitet och mest effekt räknat på belyst yta är den Monocrystalina cellen, efter den kommer den polycrystalina cellen, det fins ett par typer till men dessa är det två som sitter i de vanligaste panelerna.

Det är dock inte så enkelt att det räcker att räkna utfrån mono eller poly crystalina paneler, man måste även se till den effektivitet som tillverkaren har att erbjuda, det fins massor av skräp till salu på marknade just nu och man måste verkligen se upp med vad man köper.

En bra panel har serienummer och medföljande testrapport där man kan utläsa dess kapacitet, och effektivitet, denna kommer även att ligga till grund för garantier så en tillverkare som har för avsikt att finnas på marknaden en tid kommer inte att överdriva dessa siffror eftersom det då kan innebära att paneler kommer i retur då den inte nåt upp till vad som lovats.

Har du en liten yta att bygga på ska du absolut välja monocrystalina celler.

Det går utmärkt att bygga själva taket av solceller, vad man gör är att man laminerar dom på aluminiumplåt som man senare falsar ihop när man lägger själva "taket", denna typ av moduler är dock dyrare och iftast så lönar det sig att lägga ett billigt plåttak som man senare lägger vanliga 35mm paneler utanpå.

Att bygga en solcellsanläggning på 15 m2 tak ger dig en en produktion på ca 3.5 Kw och kostar från 85 tusen och uppåt beroende på leverantör, men då är det standarpaneler.

Vill du köpa tunna 3.5 mm paneler som du falsar till ett tak i sig själv stiger priset till ca 130 Tkr och uppåt.

Var jättenoga med att se till att du får en högkvalitativ panel som ger dig många år av glädje även om solen skiner lite från sidan, jag har sett riktiga mardrömspaneler på marknaden som nästan bara ger energi när solen skiner rakt på.
 
Tack för svar. Monocrystalina celler blir lösningen till liten yta då det är k-område med särskilda krav på utformning men nedsänkt i tak bör gå men helst hade en lutningsfunktion för årstid varit en bättre lösning som vi kanske kan få igenom då det är fritidshusområde.

Att bygga en solcellsanläggning på 15 m2 tak ger dig en en produktion på ca 3.5 Kw och kostar från 85 tusen och uppåt beroende på leverantör, men då är det standarpaneler. Är det så dyrt- wow! Bidraget är ett måste m a o..ja om det köps vill man ju att den ska vara effektiv och vara länge gärna i 40-50 år typ..
 
Men staten ger bidrag på 60% om anläggningen är nätansluten.
 
tyckte mig läsa med besvikelse att det endast var bidrag om 7500 kr och därav chocken av priset...medan alla jag pratar med i utlandet generöst delar med sig från staten till miljösatsningar och den bäste av experter på just energilösningar hävdar att pumpar i all ära men när det kommer till miljö så är det solen som gäller!
 
Nej det var ett bidrag som fanns för vattenburna solfånagre förut, men det bidraget är slopat, nu fins bara det 60% bidraget för solceller.
 
Är också lite inne på solceller, kan man ha dom stående på ett stativ på marken. Vore bra för min del, nära till elstolpen för installation också. Det ska väl inte behövas bygglov för solceller på marken eller?
 
Solceller på taket är bygglovpliktigt inom planlagt område enligt plan- och bygglagen. Har dock ingen aning om marken mer än att det är fult och jag älskar en vacker designad trädgård. Jag vet därav även att kylningen av sedumtak ska ge en avkylande effekt att placera solcellerna bredvid en sådan plantering med bättre verkningsgrad som följd så det är min linje för projektet om än jag gärna hade velat haft en hissfunktion för att ändra läget efter bästa verkningsgrad om året då det är avgörande för än bättre effekt så klart då lutningen varierar över året och det klarar ju du med lätthet säkerligen med en markvariant. Fast för egen del är den i första hand tänkt att brukas om sommaren så att ha den på taket fungerar ju då rätt bra i ett sommarhus.
 
Jag har mina på backen eftersom jag vill kunna ha dom enkelt åtkomliga för rengöring etc året runt.

Hurvida du behöver bygglov beror nog på hur många du tänker sätta upp, jag slapp eftersom jag har en lantbruksfastighet och dom har en funktion för lantbruket, tror det ligger nån länk till bilder i min profil.
 
NerCon skrev:
Jag har mina på backen eftersom jag vill kunna ha dom enkelt åtkomliga för rengöring etc året runt.

Hurvida du behöver bygglov beror nog på hur många du tänker sätta upp, jag slapp eftersom jag har en lantbruksfastighet och dom har en funktion för lantbruket, tror det ligger nån länk till bilder i min profil.
Jo, jag såg det. Apropå kylningen så måste ju den funka bättre om solcellerna inte ligger på ett tak, utan har fritt bakom?
 
Stämmer nog bra det för det har jag läst i alla fall t o m att om solcellerna ligger på taket så kan det räknas som tillskottsvärme t ex på friggeboden då solcellerna alstrar värmetillskott..problemet är väl då om det är snö som i norr med allt för platt tak..
 
snuttensnatten skrev:
Stämmer nog bra det för det har jag läst i alla fall t o m att om solcellerna ligger på taket så kan det räknas som tillskottsvärme t ex på friggeboden då solcellerna alstrar värmetillskott..problemet är väl då om det är snö som i norr med allt för platt tak..
Om jag har förstått det hela rätt så skall helst solcellerna kylas på baksidan och ventilera bort värmen inte ackumulera den. Detta för att få maximal output.
 
skrev oerhört otydligt sist - platta tak riskerar ju att solcellerna inte ens blir belysta med snö på taken och då om systemet struntar i försämrad verkningsgrad och utnyttjar värmekällan från solcellerna till att värma stugan så blir ju bägge dessa avsikter verkningslösa

finns det någon modell för att lösa kylningen och avsvalningen för markplacerade och fasadbundna solceller? jag vet endast att växter som sedumtak hjälper till med kylningen/strålningen för bättre verkningsgrad på ett icke el-intensivt sätt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.