Hej,

Vi har precis fått en tomt. I detaljplanen står det ingenting om källare. I utskicket från kommunen (med tomttilldelningsbeskedet) sägs dock att man på det aktuella området inte får bygga med källare. Är detta korrekt, dvs kan kommunen "helt fritt" förbjuda källare utan något omnämnande i detaljplanen (till saken hör att i andra detaljplaner i vår kommun har det i ett flertal fall uttryckligen förbjudits att bygga på källargrund, medan den aktuella detaljplanen alltså är helt tyst i frågan).

mvh
 
Jag tror faktiskt att kommuner kan ställa krav vid tomtutdelning som går längre än vad detaljplanen säger. Ex, krav på anslutning till fjärrvärme. Men om det är juridiskt OK vet jag inte.

Nu kan man ju iofs fundera över om skälet till ett förbud kan vara dåliga markförhållanden. Då kanske man av egen självbevarelsedrift skall låta bli. Kan tänka mig att det även kan handla om höjd till avloppsledningar. Får man inte fall ut till avloppewt i gatan är det ju inte så kul.
 
Tack för svar!
Misstänker då att det är avloppet det gäller, eftersom det finns hus med källare mycket nära; vid förfrågan till kommunen sade de att källare skulle bli "för dyrt" (för kommunen alltså).
 
Om jag har förstått det rätt så anlägger kommunen sina ledningar på olika djup beroende på om det ska vara källare eller inte. Dessuom måste grundvattennivån hållas lägre om det ska finnas möjlighet till källare.
 
Noglas skrev:
Tack för svar!
Misstänker då att det är avloppet det gäller, eftersom det finns hus med källare mycket nära; vid förfrågan till kommunen sade de att källare skulle bli "för dyrt" (för kommunen alltså).
Japp!
Kommunerna får punga ut massor av pengar på försäkringsärenden med översvämmade källare.
Det kan även bero pa att markförhållande är sådana att källare är olämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.