Hej,

kan man söka bygglov på del av tomt? Vi har en tomt på G som ej är utmätt ännu. Lantmäteriet ska komma "vilken vecka som helst". Men vi vill komma igång nu och söka bygglov, för det lär väl ta sina veckor/månader(?) innan det är klart. Börjar bli otålig nu :)

Är det någon som vet vad som gäller?
 
Jag har sökt bygglov innan tomten var klar(är klar). Den är inte klar än, alltså avstyckningen har inte "vunnit laga kraft", men snart....
 
Jag antar att du/ni delvis äger den större tomten som ni skall stycka av ifrån. I sådana fall är ett bygglov beroende av hur stor del av byggrätten ni har "använt upp" på den större tomten. Om det finns möjlighet att bygga mer på den större tomten kan ni söka bygglov. Om ni redan har nått maximal yta på tomten skulle jag tro att det är svårt att få bygglov på ytterligare en fastighet.

Av juridiska skäl skulle jag också ha väntat med att söka bygglov för en del av en fastighet som ännu inte är avstyckad.
 
Låter bra att du kommer igång
Du lämnar in en förhandsprövning vilkorat att du få den tilltänkta tomten, så har du mycket jobb klart till bygglovsansökan
Prata med kommunen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.