Hej,
Någon som har erfarenhet av att i slutet av ett byggprojekt få meddelande av kommunen att ett nytt bygglov krävs Pga förstora avsteg från bygglovet?
I detta fall rör det sig om att man gjort om planlösningen från tvåbostadshus till enbostadshus. Kan man behöva återställa?
Vad tror ni?
 
  • Gilla
Hans353
  • Laddar…
Följer det inte detaljplanen kan man behöva återställa och det finns prejudikat på att det får inte finnas något som tyder på att det är tänkt att bli 2 bostäder i ett senare skede.

Det finns i PBL att man får göra om en bostad till 2 även om detaljplanen anger att det skall vara en. Det måste dock vara byggt som en och färdigställt som en innan man kan ansöka om att göra om den till två.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Följer det inte detaljplanen kan man behöva återställa och det finns prejudikat på att det får inte finnas något som tyder på att det är tänkt att bli 2 bostäder i ett senare skede.

Det finns i PBL att man får göra om en bostad till 2 även om detaljplanen anger att det skall vara en. Det måste dock vara byggt som en och färdigställt som en innan man kan ansöka om att göra om den till två.
Men frågan var ju faktiskt tvärtom.

Från två bostäder till en.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Följer det inte detaljplanen kan man behöva återställa och det finns prejudikat på att det får inte finnas något som tyder på att det är tänkt att bli 2 bostäder i ett senare skede.

Det finns i PBL att man får göra om en bostad till 2 även om detaljplanen anger att det skall vara en. Det måste dock vara byggt som en och färdigställt som en innan man kan ansöka om att göra om den till två.
Tack för svar. I detta fall har man ansökt och fått beviljat att bygga tvåbostadshus med uthyrning i bottenplan, men sedan byggt utan uthyrningsdel. Kommunen vill nu ha in ansökan om nytt bygglov. För att få rätt dokumentation? Eller för att det är ett reelt problem?
 
L larka742 skrev:
Men frågan var ju faktiskt tvärtom.

Från två bostäder till en.
Ja, jag tänker att ändinge är större om det vore från en till två. Detta ställer ju mycket större krav på tillgänglighet, brandskydd och ventilation.
 

Bästa svaret

Jag anser att detta är såpass stort avsteg från det beslutet som har tagits så att det är befogat att begära ett nytt bygglov. I praktiken är det, oftast, inget problem att gå från tvåbostadshus till enbostadshus, däremot kommer det att bli en ny bygglovsavgift som ska betalas.

Varför har man gjort denna förändring?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ok!

Anser handläggare att det är för stor ändring så det inte rymms under det givna lovet blir det till att söka nytt bygglov. Följer inte det detaljplanen så blir det nytt grannhörande osv.

Vad jag förstår så tycker de att det som byggts inte följer det givna lovet och avviker för mycket för att det skall kunna tas som en mindre avvikelse.

Kan tilläggas att mindre avvikelse är väldigt små saker. Ex jag hade räknat fel på takstolarna så mitt hus blev 2cm lägre och färgen blev 2500 i stället för 2000.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag anser att detta är såpass stort avsteg från det beslutet som har tagits så att det är befogat att begära ett nytt bygglov. I praktiken är det, oftast, inget problem att gå från tvåbostadshus till enbostadshus, däremot kommer det att bli en ny bygglovsavgift som ska betalas.

Varför har man gjort denna förändring?
Tack för svar. Bygget såldes under pågående byggnation. De nya ägarna och KA trodde inte att ändingen behövdes anmälas till kommunen och körde bara på.
 
S Sansel skrev:
Tack för svar. Bygget såldes under pågående byggnation. De nya ägarna och KA trodde inte att ändingen behövdes anmälas till kommunen och körde bara på.
Se inte det som annat än formalia så ska ni se att det bara handlar om det och ny avgift
 
  • Gilla
Sansel
  • Laddar…
Fast avgiften kan ju rätt saftig om det är ett helt nytt bygglov. Det blir väl i princip samma avgift som för det första bygglovet.

Kanske skulle vara billigare att klämma in en trinett i något hörn.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast avgiften kan ju rätt saftig om det är ett helt nytt bygglov. Det blir väl i princip samma avgift som för det första bygglovet.

Kanske skulle vara billigare att klämma in en trinett i något hörn.
Nu är huset byggt (antar jag)
som om det ska bli en bostad. Ska man då ”göra om” det till två lägenheter som första lovet kommer tekniska egenskapskraven för två lägenheter till. Brandceller, tillgänglighet, vent mm. Jag vet inte om TS skulle tjäna på Trinett.

TS, har du koll på detaljplanen i området? Har du läst förra bygglovet? Beviljades lovet med en ’liten avvikelse’ eller följde det detaljplanen?
Vad säger KA om ärendet? Hur färdigt är huset? Upptäcktes felet vid ett tekniskt samråd?
 
B byggarätt skrev:
Se inte det som annat än formalia så ska ni se att det bara handlar om det och ny avgift
Vi hoppas det är så. TS får hålla tummarna för att det inte hakar upp sig någonstans. Tyvärr kommer tiden att ticka på. :(
 
M MetteKson skrev:
Nu är huset byggt (antar jag)
som om det ska bli en bostad. Ska man då ”göra om” det till två lägenheter som första lovet kommer tekniska egenskapskraven för två lägenheter till. Brandceller, tillgänglighet, vent mm. Jag vet inte om TS skulle tjäna på Trinett.

TS, har du koll på detaljplanen i området? Har du läst förra bygglovet? Beviljades lovet med en ’liten avvikelse’ eller följde det detaljplanen?
Vad säger KA om ärendet? Hur färdigt är huset? Upptäcktes felet vid ett tekniskt samråd?
Bygget följer detaljplanen och står nu helt färdigt. Har varit strul med KA som nu är utbytt. Nya KA har gått igenom kontrollplanen och hade enligt byggaren enast några få anmärkningar.
Som jag förstod uppdagades felet vid en kontroll av kommunen. De begärde in relationsritningar för att ta beslut. Och inte helt oväntat resulterade detta i uppmaning om nytt bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.