I en liten ort på landet har kommunen givit ett märkligt bygglov för ett garage vars gavel står exakt invid fastighetsgränsen mot av kommunen ägd mark. Enligt plan från sjuttiotalet är syftet med den marken parkmark men utrymmet har delvis använts för parkering. Behov finns att utöka parkeringen på den kommunäga marken ända in till gränsen av den privata fastigheten. Detta behov var uppenbart redan då bygglovet gavs. Tomtmarken där garaget ställts var dessutom prickad. Framför garaget och utmed gränsen har marken iordningsställts med plattor för fastighetsägarens biluppställning så där kan inget planteras.

Det förefaller märkligt att ge bygglov för en byggnad som uppförs invid gränsen till kommunal allmän platsmark/ parkmark. Fastighetsägaren slipper anlägga mur/plank/häck/vegetationsremsa mot kommande parkeringsplats på kommunens mark eftersom kommunal mark kan användas för detta. Man bjuder en enskild fastighetsägare på utrymme som kunde använts för ett tiotal parkeringsplatser istället för att kräva fritt avstånd 4,5 meter. Det förefaller varken lagligt eller lämpligt.

Får man bygga på prickad mark direkt intill parkmark? Knappast liten planavvikelse kan man tycka.
 
Frågan känns lite rörig. Det låter som tveksam mindre avvikelse med prickmarken. Men jag ser inte riktigt hur det skulle hindra kommunen att bygga sin parkering ända fram.
Om garaget byggdes innan senaste utgåva av Plan o bygglagen, så fanns större möjlighet att bevilja avvikelser.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bygglovet är givet 2020 och garaget byggt under sommaren. I princip hindrar inget kommunen att anlägga parkering ända upp till den privata fastigheten. Det är dock högst otroligt att detta kommer att ske för i så fall hade garaget och gårdsplan och planteringar inte uformats som de gjort. Snarare förefaller det troligt att fastighetsägaren, som är förmögen, förväntar sig tillmötesgående från kommunens sida och och att det allmänna bjder på en remsa trädbevuxen parkmark för att skilja parkeringen från tomten som har full insyn åt det hållet. Där är bara grus nu sedan marken fått disponeras under bygget och använts för bodar och upplag.

Regeln om inget bygge närmre tomtgräns än 4,5 meter kan ruckas på. Då brukar två meter gälla. Men inte här. Dessutom tror jag att det finns särskilda regler mot bygge nära gräns till allmän mark och då i synnerhet parkmark - men det är svårt att veta hur tillämpningen sker.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Jag vänder på frågan. Är det rimligt att kommunen ska bygga en större parkeringsplats på parkmark, dessutom ända upp till tomtgräns mot en privat tomt? Troligen strider detta mot planen och skulle kommunen försöka göra detta så kan den "förmögna fastighesägaren" troligen stoppa detta.

Så här tolkas Park av boverket i dagens läge, men för att bedöma er plan behöver man se på skrivelserna i den specifika planen.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...bestammelser/anvandning-av-allman-plats/Park/
"Vägar för fordonstrafik är generellt inte tillåtet inom Park om de inte reglerats med egenskapsbestämmelse eller finns tydligt beskrivet i planens syfte. Undantaget är när vägar behövs för områdets behov, till exempel en mindre serviceväg för att nå en viss anläggning inom parken. Ett mindre antal parkeringsplatser för besökare till parken kan ingå om platsen medger det. Det är lämpligt att placeringen av dessa regleras med egenskapsbestämmelser. Om det rör sig om en större parkering regleras den istället med användningen Parkering."

Om fastighetsägaren sökt och fått bygglov som dessutom vunnit laga kraft ser jag inte att denne gjort något fel i detta. Att det byggs i tomtgränser är inget konstigt även om prickmark är en försvårande omständighet. Då hänger det på syftet med prickmarken och hur stor ingrepp på prickmarken och dess syfte åtgärden är.
 
  • Gilla
TSkoogh och 4 till
  • Laddar…
Det ligger väldigt mycket i den formella invändningen. I praktiken fanns bara vildvuxen natur tidigare vilket väl också kan passera som park.

utgången blir nog en remsa park mot grannen och en något utvidgad parkeringsplats.
 
Just garage är ganska vanligt att man får bygga i tomtgräns. I en del det. planer är det explicit tillåtet. Därmed har det i många fall ansetts som en mindre avvikelse att bevilja i fall där det inte är explicit tillåtet.
Det finns inga generella hinder att få bygglov nära allmän mark. Det du kanske tänker på är bygglovsfria byggen som friggebodar. En friggebod får bara byggas nära en gräns om grannen godkänner det. Om grannen då är en allmän väg/park. Så skulle det krävas explicit godkännande av alla i hela landet. Därmed säger man att bygglovsfri byggnad inte få byggas nära allmän mark.
Men det är alltså inte avsett att särbehandla byggen nära allmän mark. Det är bara en (oavsiktlig??) efftekt av lagformuleringen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
G gråsten skrev:
Bygglovet är givet 2020 och garaget byggt under sommaren. I princip hindrar inget kommunen att anlägga parkering ända upp till den privata fastigheten. Det är dock högst otroligt att detta kommer att ske för i så fall hade garaget och gårdsplan och planteringar inte uformats som de gjort. Snarare förefaller det troligt att fastighetsägaren, som är förmögen, förväntar sig tillmötesgående från kommunens sida och och att det allmänna bjder på en remsa trädbevuxen parkmark för att skilja parkeringen från tomten som har full insyn åt det hållet. Där är bara grus nu sedan marken fått disponeras under bygget och använts för bodar och upplag.

Regeln om inget bygge närmre tomtgräns än 4,5 meter kan ruckas på. Då brukar två meter gälla. Men inte här. Dessutom tror jag att det finns särskilda regler mot bygge nära gräns till allmän mark och då i synnerhet parkmark - men det är svårt att veta hur tillämpningen sker.
Komplement byggnader som har bygglov kan placeras närmare tomtgräns än 4,5 m. Mot din tomtgräns 1 m om du som granne godkänner det och att grannen har bygglov. Huvudbyggnad 4 m eller 4,5 m, det varierar.
 
Den aktuella "parkmarken" är bara ca 50x50 meter med en väg utmed motsatta sidan från den nämnda fastigheten.

jag har inte sett texten till byggnadsplanen för den aktuellq ytan men ska begära den. Med så liten yta och tillgänglighet från ena sidan så föreligger knappast något behov av bilväg inom den begränsade parkmarken varför de framförda synpunkterna mot omvandling till p-plats förefaller relevanta
 
G gråsten skrev:
Den aktuella "parkmarken" är bara ca 50x50 meter med en väg utmed motsatta sidan från den nämnda fastigheten.

jag har inte sett texten till byggnadsplanen för den aktuellq ytan men ska begära den. Med så liten yta och tillgänglighet från ena sidan så föreligger knappast något behov av bilväg inom den begränsade parkmarken varför de framförda synpunkterna mot omvandling till p-plats förefaller relevanta
Har du begärt ut bygglovsbeslutet? Om garaget avviker från detaljplanen bör byggnadsnämnden motiverat avsteget från planen i skrivelsen.
 
I kartbeskrivningen från från 1975 då planen antogs står endast angivet att ytan utgör park eller plantering. Fastigheten intill har bebyggts vida över i planen medgiven yta samt även till stor del på prickad mark - men det har kommunen gått med på.
 
Kommunen kan inte ge planstridiga bygglov utan att göra grannhöran.
Vidare som tidigare sagts får yta ej användas som permanent parkering, ev tillfälligt marklov för parkering får ges
 
G gråsten skrev:
I kartbeskrivningen från från 1975 då planen antogs står endast angivet att ytan utgör park eller plantering. Fastigheten intill har bebyggts vida över i planen medgiven yta samt även till stor del på prickad mark - men det har kommunen gått med på.
För hur länge sedan?
 
Planen är från 1975. Det finns ingen text, bara färgmarkering på plankartqn på den aktuella ytan som anger park/plantering. Halva ytan är nu parkering sedan flera år, resterande är snårig naturmark vilket inte motsvarar Boverkets kriterier på park.

Ägarna till den angränsande privatw fastigheten fick 2019 avslag på bygglovsansökan eftersom stor del prickad mark skulle tas i anspråk och byggarean kraftigt översteg vad planen medger.

sedan har bygglov givits för ett kraftigt planstridig projekt. Motivering härför framgår inte av de handlingar som tillsänts mig. Inga grannar klagade dock på planstridigheten. Möjligen har kommun och fastighetsägare kohandlat. I brev till kommunem står att de ej motsätter sig parkering på den till deras fastighet angränsande marken även om det i brevet noteras att parkeringsanvändnibt strider mot planenOm vi får göra som vi vill på vår privata mark så kan ni göra som ni vill på er kommunala mark." Fast det står det inte rent ut. Huruvida ett sådant besked om att inte i framtiden invånda mot parkeringsanvändnin kan formulerad juridiskt bindande kan man undra.
 
Kommunens tomt har detaljplan, men har nämnda fastighetsägares tomt det? Det blir betydligt enklare att godkänna ett sådant avvikande bygglov då.
 
Ja, detaljplanen reglerar både kommunens mark och de omgivande fastigheterna. Annars hade det inte funnits prickad mark och en max byggarea för den nu nybebyggda fastigheten. Tidigare byggnader avlägsnades,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.