Hejsan! Har ett hus och gräsmatta på övre delen utav slänten på vår tomt. Nedre delen utav slänten är det bara skogstomt vi ej utnyttjar. Jag är sugen på att bygga ett trädäck från vår gräsmatta och gjuta några fundament nere i slänten för att få ett däck som sträcker sig över slänten. Är det något man bör söka bygglov för? nån som vet på rak arm hur det fungerar med ett sådant bygge?

Har lagt till en väldigt omsorgsfullt ritat bild utav min tanke.
 
  • Tecknad bild: två gröna träd, rött hus, gult fönster, gräs, enkel bänk, "däck" skrivet med pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det beror till stor del på hur högt trädäcket/altanen blir. Olika kommuner gör olika bedömningar i frågan så vill du vara på den säkra sidan bör du ställa frågan till bygglovshandläggarna i din kommun.
Jag har ganska exakt likadan situation, min kommun bedömde att jag inte behövde bygglov och den är ca 1,8m hög.

Är den högre än 1,8 meter behöver du nästan alldeles säkert bygglov.
Beroende på hur du tänker utforma ditt räcke så ska det också räknas in i det måttet. Med andra ord ska du i vissa fall mäta från marken och upp till golvet och i andra fall från marken och upp till överkant på räcket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
En lösning om höjden är för stor är att göra detta i två steg. Först höjer du marken med hjälp av någon typ av massa. Inom detaljplanerat område brukar det krävas bygglov om du höjer marken mer än 0,5 m.

Sen bygger du trädäcket som nu ligger närmare marken.
 
Tack för svar. Enklast blir nog som sagt att fråga bygglovshandläggaren. Pelarhöjden blir nog närmre 3 meter för min del. Jo fylla ut med massa hade vart trevligt men det blir så passa mycket. Det är en ganska lång sträcka jag hade tänkt bygga.
 
Blir det så högt kommer du garanterat att behöva bygglov.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Blir det så högt kommer du garanterat att behöva bygglov.
Alright! då får det bli så :)
 
Fast det beror väl också lite på om detta är inom detaljplanerat område?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Ska villigt erkänna att jag tänkte på en situation inom detaljplanerat område, så mina svar får läsas utifrån det. Men om vi för resonemanget antar att det är utanför detaljplanerat område, faller i så fall detta under undantaget som gör den bygglovsfri? Även när den är så hög som 3 meter?

Jag är helt öppen för att jag kan ha fel, men när jag läser på boverkets sida verkar det vara ett krav att den ska vara lägre än 1,8 meter, oavsett om det är inom eller utom detaljplan.
 
Jag vet inte, men man får göra en del mer utanföär detaljplan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ska villigt erkänna att jag tänkte på en situation inom detaljplanerat område, så mina svar får läsas utifrån det. Men om vi för resonemanget antar att det är utanför detaljplanerat område, faller i så fall detta under undantaget som gör den bygglovsfri? Även när den är så hög som 3 meter?

Jag är helt öppen för att jag kan ha fel, men när jag läser på boverkets sida verkar det vara ett krav att den ska vara lägre än 1,8 meter, oavsett om det är inom eller utom detaljplan.
Är det utanför detaljplanerat område så kan man klä sidorna och kalla det för komplementhus, som inte behöver bygglov
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vissa komplementbyggnader får ju byggas utan bygglov utanför detaljplanerat område. Och det är just att höga trädäck kan betraktas som en byggnad som gör dem bygglovspliktiga.
 
Claes Sörmland
P Plutus skrev:
Är det utanför detaljplanerat område så kan man klä sidorna och kalla det för komplementhus, som inte behöver bygglov
Du behöver inte ens klä sidorna. Trädäcket räcker som tak för att det ska betraktas som en byggnad.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.