Vi är spekulander på ett hus som är byggt 1974, enplan med källare - 112+112 kvm.
I kommunens arkiv finns det bygglovshandlingar daterade 1989 gällande en tillbyggnad. Tillbyggnaden var tänkt att användas som poolhus och är på hela 80kvm.
I verkligheten existerar inte denna tillbyggnaden, utan snarare någon form av trädgårdsförråd på uppskattningsvis 15-20 kvm som saknar access från bostadshuset.

I en senare bygglovshandling från 1996 gällande ytterligare en tillbyggnad av ett uterum saknas helt den förra tillbyggnaden på ritningarna.

Det vi undrar nu är dels ifall man på något sätt kan komma i kläm här som husköpare - på grund av att byggloven inte stämmer överens med vad som faktiskt byggts - och dels om man skulle kunna använda sig av det bygglovet på tillbyggnaden och faktiskt bygga den tillbyggnaden som en gång beviljats, med hänvisning till att man bara "återställer" huset till det utförande som det faktiskt "ser ut" i kommunens arkiv?
 
Nej, du kan inte använda dig av bygglovet för tillbyggnaden som beviljades 1989. Ett bygglov som inte påbörjats inom två år förfaller och gäller inte längre.

När man söker bygglov ska man redovisa hur byggnaden faktiskt ser ut vid tiden för ansökan. Det har förre ägaren gjort. Därför finns inte tillbyggnaden med på ritningarna i ansökan om uterum 1996. Den byggdes helt enkelt aldrig.
Byggdes uterummet från 1996?

Du skriver att det finns en redskapsbod på 15-20 kvm, du vet inte mer exakt hur stor den är? Gränsen för friggebod går vid 15 kvm (och nockhöjd 3 m), och då krävs inget bygglov. Är det större kan det krävas anmälan eller bygglov. Finns det inga papper på förrådet? Finns det några andra byggnader på fastigheten?

Ligger fastigheten ni tittar på inom ett område med detaljplan eller utanför? Det är av betydelse när det gäller vad och hur mkt man får bygga på fastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Escanius och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, beviljat bygglov är bara en möjlighet att genomföra de åtgärder som anges inom en viss tidsram och är alltså skiljt från att de faktiskt genomförs. Byggnaden har s a s inget bygglov utan det är istället den som vill utföra en viss bygglovspliktig åtgärd som får bygglovet.

För att ta ett tankeväckande exempel så kan jag som du ju inte alls känner och som inte har något med huset som ni nu tittar på att göra ansöka och få beviljat att bygga om hela huset till en raveklubb om det är i överensstämmelse med detaljplanen. Det hamnar då i kommunens handlingar men huset är inte mer raveklubb för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Escanius
  • Laddar…
Tack ska ni ha för era svar!

Huset ligger i detaljplanerat område. Det är med stor sannolikhet så att trädgårdsförrådet är under 15kvm, och därmed är att anses som en friggebod.
Den andra tillbyggnaden, uterummet, har byggts i enlighet med bygglovet.
 
Ett varningens finger vill jag lyfta; :)
Om du planerar göra en tillbyggnad ska du inte ta för givet att bara för att det gick att få bygglov för ngt 1989 går det enkelt att få det idag. Lagstiftningen (Plan- och bygglagen) har ändrats genom åren och möjligheten att få bygglov för något som avviker från DP har stramats åt ordentligt.

I och med att fastigheten ligger inom detaljplanelagt (DP) område rekommenderar jag dig därför att kolla upp vilken byggrätt fastigheten har (dvs hur många kvm du får bygga). En DP kan du be kommunens samhällsbyggnadskontor om. De kan även hjälpa dig att tolka den om det behövs.
 
  • Gilla
Escanius och 2 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Är trädgårdsförrådet ihopbyggt med huvudbyggnaden? I så fall kan det väl inte räknas som friggebod, utan borde kunna räknas som attefallstillbyggnad, dvs kräver anmälan och startbesked?

[länk]
Nej, är det ihopbyggt med huvudbyggnaden kan det inte räknas som friggebod.

I mitt svar till TS ovan tog jag för givet att förrådet var fristående, så tolkade jag TS första inlägg.

”I verkligheten existerar inte denna tillbyggnaden, utan snarare någon form av trädgårdsförråd på uppskattningsvis 15-20 kvm som saknar access från bostadshuset.”

@Escanius du får gärna förtydliga.

 
O
Glöm inte undersöka om byggnaden följer gällande detaljplan också, annars kan det bli bekymmer om nya tillbyggnader ska göras även om själva tillbyggnaden är planenlig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, beviljat bygglov är bara en möjlighet att genomföra de åtgärder som anges inom en viss tidsram och är alltså skiljt från att de faktiskt genomförs. Byggnaden har s a s inget bygglov utan det är istället den som vill utföra en viss bygglovspliktig åtgärd som får bygglovet.

För att ta ett tankeväckande exempel så kan jag som du ju inte alls känner och som inte har något med huset som ni nu tittar på att göra ansöka och få beviljat att bygga om hela huset till en raveklubb om det är i överensstämmelse med detaljplanen. Det hamnar då i kommunens handlingar men huset är inte mer raveklubb för det.
Bra svarat, hoppas även ts funderar ett par extravändor kring raveklubben!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.