Jo, som rubriken säger.. behöver jag verkligen ett bygglov för att taka och glasa in den redan byggda och registrerade verandan jag har. Den är markerad och finns med i kommunens arkiv dvs, den var med och fördes in på nybyggnadskartan redan från början vid en total om och tillbyggnad av huset. Enda skillnaden är ju då att jag vill bygga in den plätt, på höjden, som redan finns. Dvs. markytan är ju redan upptagen av stommen, gjutna plintar osv.. Vad är det för egentlig skillnad här som skulle kräva ett bygglov eller ej? I mitt sunda förnuft så kan det inte spela någon direkt roll egentligen? Någon som stött på detta fenomen? Tacksam för lite vägledning då virkespaketet och byggviljan redan ligger framtaget vid verandan..
 
OM det är inom detaljplanerat område så behövs det solklart bygglov. Om det är utanför detaljplanerat område så tror jag att det i vissa sammanhang går att slippa bygglov, i så fall får du kolla med kommunen vad som gäller.

Du ändrar ju det exteriöra utseendet på huset, det räcker för att kräva byglov. Lite beroende på hur den klassades vid nybygget så kan det vara så att byggytan inte då räknades in i din yta. Skall du nu sätta tak OCH väggar så räknas byggytan och skall jämföras med max. tiiåten enl. detaljplanen.

Tänk på att reglerna mot svartbygge har skärpts avsevärt med nyheterna från 1a Maj förra året. Om du bygger utan lov idag så blir det riktigt dyrt.
 
Eftersom du har nybyggnadskarta bor du troligtvis i ett område med detaljplan. Då måste du ha bygglov. Du får ny fasad och du får mer yta under tak.
Blir samma som de som bygger på en våning, de behöver också lov.
 
haavard skrev:
Eftersom du har nybyggnadskarta bor du troligtvis i ett område med detaljplan. Då måste du ha bygglov. Du får ny fasad och du får mer yta under tak.
Blir samma som de som bygger på en våning, de behöver också lov.
Nej det är det som stör mig lite.. Jag har fastigheten ute på landet. I jordbrukslandskap. Helt utanför alla detaljplaner osv. Men jag antar att det är lite som du säger.. Det krävs bygglov även om man bygger till en våning. Det förstår jag helt då belastningen, konstruktionens hållbarhet måste beaktas. Men att bygga in en plintad veranda 3dm ovan backen borde man väl se och bedömma på ett helt annat sätt? Konstruktionsmässigt blir det ju lite äpplen och päronjämförelser här? Sist, har det inte mer med ytan att göra, dvs. den byggyta som inkluderas i fastighetgodkänandet? Eller är jag och cyklar lite..
 
Har du inga besvärliga grannar, bygg och se glad ut.
 
Utanför ett område med detaljplan krävs det inte bygglov för att göra en liten tillbyggnad. (Pbl 9 kap. 6 §)
Kontakta din kommun för att få deras syn på var gränsen mellan liten och stor tillbyggnad går.
 
Jag tackar för trevliga svar som visar på lite det jag själv antog. Jag lär väl kolla med Kommunen i vart fall men jag kanske kan våga gå dit å fråga nu och inte börja bygga ändå? :)
 
De ska inte väckas?
Vad om någon annan väcker dem och sen springer rakt mot dig?
 
Om personen som väcker björnen springer rakt mot dig, föreslår jag att du tar ett kliv åt sidan.
 
Vi låter den sova..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.