Tänkte bygga en trall på baksidan av huset, problemet är att baksidan bara består av berg. Det finns dock en del terrasser/avsatser som har varit små odlingsplättar. Vad jag har förstått är det inga problem att bygga ett marknära trall ända ut till tomtgräns men vad händer om någon del av den har en höjd över den höjd av kommunen bestämd som maxhöjd? Terrasserna är nämligen rätt små och jag skulle vilja ha ett överhäng ut över terrassen nedanför för att få upp en vettig area på trallen. Överhänget är bara en meter och resten av ytan är ug 3*3m. Själva överhänget är inte närmre än 4,5m men andra änden av trallen är det. Höjden till marken vid själva överhänget är ca 1,5m och resten av trallen kommer jag bygga på ca 0,3m. Vad är det för regler som gäller här?
 
Det är olika bestämmelser i olika kommuner.

Mvh
Barajag
 
du kommer att behöva bygglov. För att altanen skall vara bygglovsbefriad så får inte någon del av den ligga högre/lägre än 50 eller 60 cm (gränsen är olika i kommunerna). Rent teoretiskt så räcker det att du överbryggar ett kanin hål så blir det krav på bygglov (något överdrivet).
 
Hade det på känn att de kunde vara så men det är alltid bra att ha lite på fötterna när man ringer kommunen, tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.