Chr3
Vi ska sätta upp en hundgård (gallersektioner), ca 23 kvm. Vårt garage och förråd står bara 0,5 m från tomtgränsen och skulle gärna fortsätta på det så att säga, så vi kan nyttja del av förrådet som hundkoja. Se röd markering på ritningen
(Vi har svårt att få plats med hundgården på annat ställe på tomten då den är ganska liten)
Granntomten är idag obebyggd men jag vill göra detta rätt från början.

behövs det bygglov för en hundgård som står så nära tomtgränsen?
 
  • Ritning som visar planerad hundgård markerad med rött intill ett garage och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
inget exakt svar men jag har väldigt svårt att tro att det är bygglov på det.

Om det skulle vara det, så skulle det klassas som "svartbygge" och du behöver riva det vilket är enkelt gjort med gallersektioner.

Viktigaste är väll bara o kolla med grannen som får en hungård en halvmeter ifrån sin tomtgräns så de är OK. inte för att det är ett krav men för god grannsämja.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
Tommty Tommty skrev:
inget exakt svar men jag har väldigt svårt att tro att det är bygglov på det.

Om det skulle vara det, så skulle det klassas som "svartbygge" och du behöver riva det vilket är enkelt gjort med gallersektioner.

Viktigaste är väll bara o kolla med grannen som får en hungård en halvmeter ifrån sin tomtgräns så de är OK. inte för att det är ett krav men för god grannsämja.
Granntomten är obebyggd, vet inte ens vem som äger den. :oops: Annars skulle jag självklart ha talat med dem redan
 
Tommty
Chr3 Chr3 skrev:
Granntomten är obebyggd, vet inte ens vem som äger den. :oops: Annars skulle jag självklart ha talat med dem redan
Då skulle jag säga att det bara är att köra på.

Har själv en hundgård på cirka 20m2 med gallersektioner. och många runtomkring och ingen har sökt bygglov för det. Sedan kan det variera mellan olika kommuner, men har som sagt svårt att tro att det är bygglov. Och konsekvensera blir inte stora om det behöver "rivas".
 
Vill du vara helt säker kollar du men komunen om du behöver bygglov. Annars är det generellt då att hundgård inte behöver bygglov, men om du bygger hundgården närmare än 4,5 meter kan du behöva bygglov även om tomten bredvid är obebyggd idag. Vill du vara 100% säker då skulle jag göra så.
 
KristinaRT
Hur höga är gallersektionerna?
Tänker att en hundgård borde kunna likställas med en mindre yta avgränsad av spaljé (mer än 50% luft i sektionerna) och spaljé får man bygga var man vill, även i tomtgräns) utan bygglov. Däremot kan det finnas begränsning i höjd, typ 180 eller 200 cm.
 
Chr3
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur höga är gallersektionerna?
Tänker att en hundgård borde kunna likställas med en mindre yta avgränsad av spaljé (mer än 50% luft i sektionerna) och spaljé får man bygga var man vill, även i tomtgräns) utan bygglov. Däremot kan det finnas begränsning i höjd, typ 180 eller 200 cm.
sektionerna är 180x120. De är ju betydligt glesare än en spaljé…

funderar på att ”lägga” dem ner, så de blott är 120 cm höga, Då borde ingen kunna klaga? (Hade lika högt staket i förra huset)
Det skulle fungera för den mindre hunden, de stora kan fortfarande kliva över då om de vill, men de vet att staket får inte klivas över.
 
Chr3 Chr3 skrev:
sektionerna är 180x120. De är ju betydligt glesare än en spaljé…

funderar på att ”lägga” dem ner, så de blott är 120 cm höga, Då borde ingen kunna klaga? (Hade lika högt staket i förra huset)
Det skulle fungera för den mindre hunden, de stora kan fortfarande kliva över då om de vill, men de vet att staket får inte klivas över.
Chr3 Chr3 skrev:
sektionerna är 180x120. De är ju betydligt glesare än en spaljé…

funderar på att ”lägga” dem ner, så de blott är 120 cm höga, Då borde ingen kunna klaga? (Hade lika högt staket i förra huset)
Det skulle fungera för den mindre hunden, de stora kan fortfarande kliva över då om de vill, men de vet att staket får inte klivas över.
Chr3 Chr3 skrev:
sektionerna är 180x120. De är ju betydligt glesare än en spaljé…

funderar på att ”lägga” dem ner, så de blott är 120 cm höga, Då borde ingen kunna klaga? (Hade lika högt staket i förra huset)
Det skulle fungera för den mindre hunden, de stora kan fortfarande kliva över då om de vill, men de vet att staket får inte klivas över.
Enklast för att vara säker är att kolla med dom dom utfärdar bygglov om du behöver det eller ej.
Det är inte höjden utan att du bygger så nära gränsen. Att någon inte sagt något tidigare beror mer på att du haft/har grannar som inte vill bråka.
Om du gör hundgården 1,80 eller 1,20 spelar mindre roll juridiskt. Men som sagt grannsämjan betyder mer för vissa än andra.
 
Chr3
Tror jag skippar hundgården och sätter upp ett trästaket på 120 cm runt hela tomten, då blir hundarna glada och jag slipper fundera på bygglov iaf.
 
Man kan alltid fråga om det skulle behövas om du vill bygga på ett speciellt sätt, bara ja eller nej.
 
Chr3
J Jörgen Olsson1 skrev:
Enklast för att vara säker är att kolla med dom dom utfärdar bygglov om du behöver det eller ej.
Det är inte höjden utan att du bygger så nära gränsen. Att någon inte sagt något tidigare beror mer på att du haft/har grannar som inte vill bråka.
Om du gör hundgården 1,80 eller 1,20 spelar mindre roll juridiskt. Men som sagt grannsämjan betyder mer för vissa än andra.
det är just för grannsämjan jag vill stänga in så hundarna inte kan dra in till grannarna.
Ett gott staket borgar för god grannsämja.
 
Chr3
Chr3 Chr3 skrev:
Tror jag skippar hundgården och sätter upp ett trästaket på 120 cm runt hela tomten, då blir hundarna glada och jag slipper fundera på bygglov iaf.
120 cm är tillåtet här, får bli så
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.