Tänkte bygga ett fristånde pannrum ute på gården till sommaren. Undrar vad som krävs. Bygglov, bygganmälan eller inget?

Så här ser min situation ut.
Har jordbruksfastighet, ligger utanför stadsplanerat område men ganska centralt i en lite by.
Kommer att bli en byggnad på ca 8,5m x 15m med ca höjden 6m. Kommer att bli pannrum med fliseldning på en ca yta på 4m x 8,5m. Resten blir förråd och traktor carport. Kommer att värma en verkstad med kulvert ca 50m bort.
Det hela ligger skymt på min baksida och kommer inte att kunna ses av några grannar.
Pannrummet kommer att ha gjuten platta med lecasten till väggar och sedan ett gjutet betong tak. Brandörr samt utvändigskorsten som sotas från mark. Carport kommer att få träpanel (även pannrum utvändigt) för att passa in med övriga byggnader. Bakåt lutande tak med TP plåt.
Kommer att prata med mitt försäkringsbolag om vad dom har för synpunkter innan man börjar samt prata med sotaren.

Men hur gör man med bygglov?

Mvh Mathias
 
Du måste kontakta kommunen för det är alltid olika i olika kommuner. Kolla på deras hemsida vem du ska kontakta.
 
En byggnad på 127 kvm kräver garanterad bygglov. Om den skulle värma en byggnad för jordbruket (stall, potatislager el) kunde du kanske fått bygga den utan bygglov men inte när det är en verkstad som ska värmas upp.
 
Tackar för lite åsikter.
Snacka med kommun är jag rätt säker på att jag måste, skönt att höra med lite folk här först så man får igång tankebanorna innan man slår dom en signal.

Vad är skillnaden på att värma verkstad/maskinhall för traktorer och tex potatis?
 
  • Gilla
pellas
  • Laddar…
Kan du styrka att verkstad/maskinhall behövs för jordbruket skiljer det sig inte mot potatislager. Ska verkstaden däremot användas för att renovera bilar eller reparera grannarnas maskiner har det inget med jordbruk att göra och då krävs bygglov.
 
Vem behöver INTE en verkstad för jord/skogsbruk? Han vekar ha minst en traktor att underhålla i alla fall.
 
-MH- skrev:
Vem behöver INTE en verkstad för jord/skogsbruk? Han vekar ha minst en traktor att underhålla i alla fall.
Har 3st, just nu... ;)
 
O
Bygglov behövs garanterat med tanke på byggnadens storlek.
 
Odjuret skrev:
Bygglov behövs garanterat med tanke på byggnadens storlek.
Nej, inte om det handlar om en ekonomibyggnad, såvida dom inte har ändrat lagen nyligen.

Jag smällde upp 60 m2 utan bygglov (inom strandskyddet, dessutom). Byggnadsnämnden ryckte ut med full styrka, men fick ge sig. Länsstyrelsen försökte oxo stoppa bygget, men dom fick backa även dom och ge mej dispens.

Förklarade helt enkelt att jag behöver en verkstad, och inte gärna kan svetsa inne i ladugården.

Kolla dock INNAN du bygger.
 
harry73
Jag tror inte att storleken är det stora problemet, men om du bor centrallt i en liten by bor du troligen innanför samlad bebyggelse.
Utanför detaljplanerad område och samlad bebyggelse kan du bygga mycket utan bygglov
 
Det här är det som står i nya bygglagen.

9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m.
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om
1. bygglov, rivningslov, marklov och anmälningsplikt,
2. förhandsbesked och villkorsbesked,
3. handläggningen av lovärenden,
4. förutsättningar och villkor för lov, och
5. vad ett beslut om lov ska innehålla, hur det ska expedieras och hur länge det gäller.

Bygglov
2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.

3 § Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte bygglov för en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, om åtgärden vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2011:335).

Jag ligger inte i detaljplan. Vad är samlad bebyggelse? Det har jag inte sett något om i lagen.
Kommer att fråga innan bygget men skönt att veta vad som gäller.
Hittar inget om eldstad, kan det ha andra regler?

Mvh
Mathias

Källa
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:900#K9
 
Pratade lite löst med sotaren när jag sprang på han. Han sa att jag skulle göra en bygganmälan. När jag tog upp ekonomibyggnad till jordbruk så vart han osäker.
 
Hemmakatten
samlad bebyggelse = ca 10 bostadshus som ligger nära varandra
 
Hemmakatten skrev:
samlad bebyggelse = ca 10 bostadshus som ligger nära varandra
Har du källa på det? Eller är det något som är olika tolkning kommun från kommun?

Mvh
Mathias
 
Hemmakatten
Om du googlar på"samlad bebyggelse" får du upp länkar till mängder av kommuner där begreppet redovisas. Nej, det är inte skillnad från kommun till kommun. Begreppet finns även i PBL, fast jag tror att det numera heter sammanhållen bebyggelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.