Tja

Har nyligen köpt hus och vill göra en del med fönstren, Kräv det byggnadslov för följande?!?

1. Sätta igen ett fönster på en kortsida av huset och sätta in ett större fönster med andra mått på samma vägg ca 20x300 cm.

2. Sätta in ett runt fönster på en långsida av huset, ca diameter 70 cm.

3. Byta ut alla fönster och altandörrar mot 3 glasfönster. Alltså enbart byta och köra vidare med samma storlek på fönstrena.

Bor i förort till Stockholm.

Tack på förhand!

/Johan
 
Fasadförändringar kräver bygglov så på 1 och 2 är svaret JA. 3:an är nej utifall du behåller samma stil på fönstren förutom måtten.

mvh plexi
 
Idag är det spröjs på fönstrena, om jag väljer fönster utan spröjs när jag ersätter de befintliga så är det ju en annan stil på dem, kräver detta då bygglov?!? Eller är det om man går från kvadratiska till runda t.ex?!?

Tack!

/Johan
 
Principiellt ja om du går från spröjs till ospröjsat med det är upp till kommunen, de är väl främst viktigt i fråga om det är bevaringsvärda hus. Ring och fråga.

mvh plexi
 
Fönsterspröjs är i gränslandet. Lagens bokstav är att man inte utan lov får påverka byggnadens yttre karaktär. Men i synnerhet om de ursprungliga fönstren är av nyare typ med löstagbara "fuskspröjs", tror jag knappast lagen kan hindra dig från att slopa spröjs i de nya fönstren med samma mått och utförande i allt annat. Däremot skulle jag undvika att utan vidare rationalisera bort fast fönsterindelning.
 
Jag ringde min kommun (Kungälv) innan vi satteigen ett fönster och då skulle inget bygglov krävas för igensättning. Men för ett nytt fönster skulle bygglov krävas. Hoppas det var riktiga uppgifter, annars får jag väl måla ett fönster på fasaden.
 
Jag ringde och frågade om ett liknande fall. Då skulle det behövas både bygglov och bygganmälan. När jag skickat in detta ringde de upp och sa att det räckte med bygganmälan.

Det bästa är att göra en skiss och hälsa på hos kommunen för att få reda på vad som gäller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.