Måste man ha bygglov för att borra efter vatten på tomten?
Något slags annat tillstånd?
Eller är det bara att sätta igång när man fått en bra offert?
 
Jag sökte då aldrig nåt bygglov när jag borrade i fjol. Det kan säkert variera mellan olika kommuner men jag tror inte det behövs nåt bygglov. Ring och hör med ditt bygg & miljö kontor på kommunen.
 
Pratade med kommunen. Inget bygglov eller tillstånd krävs.
 
Däremot tror jag att det alltid är bra att kontakta kommunen först, så att man inte sätter borren i en underjordisk ledning, kulvert eller något annat. Kan bli dyra räkningar annars.
 
Inom planerat område brukar det vara krav på ett godkännade, se t.ex. regler för bergvärmehål, mm, som kan påverka varandra.
Men vad som gäller för dig bör brunnsborrföretaget ha koll på beroende av vart du vill borra och även kunna hjälpa till med om det krävs någon ansökan. De ska även rapportera uppgifter om borrhålet efter utfört arbete.
 
Den som borrar brukar ta hand om pappersarbete. Efteråt anmäls det iaf till brunnsarkivet. Kan vara bra att höra med dem inför borrningen då de kan ge uppgifter på hur andra borrhål i närheten "fungerat".
 
Du kan gå in på arkivet och se brunnar på en kartbild, om det sedan är samtliga som är inritade vet jag inte.
 
  • Gilla
SPOOCK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.