Vill förvara cyklarna på något trevligare ställe än vid husgaveln och funderar på att bygga ett litet cykelskjul eller liknande på uppfarten, som dock ligger kant i kant med grannens uppfart med några träd emellan.

Förhållandet till grannen är komplicerat eftersom föregående ägare byggde vårt hus för 20 år sen och de hellre hade haft kvar skogsdunge och utsikt, finns inte mycket vi kan göra åt saken. Detaljplan saknas.

De har själva byggt en förvaring för sopkärl i ungefär den här storleken nära vår tomt - det jag funderar över är vad som egentligen gör en konstruktion bygglovspliktig. Cykelskjulet skulle inte utgöra en byggnad enligt Boverket så vitt jag förstår eftersom man inte kan uppehålla sig i den, så gör taket egentligen något till eller från? Om man tänker sig något i den här stilen fast något djupare men med öppna ribbor.

Cykelförvaring med tak och sidoväggar vid stadsgata, intill en svart järngrind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
S straffarbete skrev:
De har själva byggt en förvaring för sopkärl i ungefär den här storleken nära vår tomt - det jag funderar över är vad som egentligen gör en konstruktion bygglovspliktig.
Rent juridiskt är det ett antal åtgärder som listas i PBL och PBF som gör att en viss åtgärd kräver bygglov. Det finns ingen snygg logik i den lagstiftningen utan det är lagtexten i kombination med praxis från domstol som reglerar detta. Det är rätt ad hoc.

Det slappa svaret är att hör av dig till byggnadnämndens handläggare så kan de ge guidning exakt var gränsen går för bygglov beroende på design av cykelförrådet. Det är ju kommunen som kommer att utöva tillsyn om du går över gränsen så du vill nog vara på rätt sida av deras bedömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.