Ska snart skicka in bygglov om en carport. Hur noga ska man vara när man ritar ut carporten på kartan? Måste man anlita någon expert?

Vet inte exakt hur stor carport jag skall ha heller? Men jag vet ju på ett ungefär, men sen kan det ju skilja några centimeter pga byggnadstekniska bitar som snickaren får avgöra. Vill ju få in mitt bygglov så att det blir klart omg.

Hur ska man gå tillväga på ett smidigt sätt? Några tips?
 
Du måste sätta ut det på tomtkartan, där skall du måttsätta avståndet mot huset eller mot tomtgränsen. Sedan är det normalt så att när du väl bygger så skall byggnaden sättas ut av en proffesionell utsättare ( i många kommuner kommunens personal som mäter) som mäter in exkat var byggnaden skall stå, i många fall skall det sedan mätas in minst en gång till under resp. efter bygget för kontroll.

När det gäller en så enkel byggnad som en carport tror jag att man i många fall kan slippa utsättningen som kostar en hel del. Men om den skall ligga "känsligt" ex. nära en tomtgräns så skulle jag tro att man åker på att göra en ordentlig utsättning och kontroll även om det bara gäller en carport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.