Hej!

Vi renoverar ett gavelradhus där vi idag har inåtgående altandörrar (dubbeldörr) på gaveln. Vi skulle vilja sätta igen den öppningen och istället ha ett högt smalt fönster på gaveln där altandörrarna är idag. Vi vill också sätta in nya altandörrar på långsidan av huset, ett vanligt fönster finns där idag.
Vi behöver söka bygglov. Detta har vi aldrig gjort innan och vår fråga är, vilka handlingar behöver skickas med.
Fasadritning mm. Vi har läst oss till att en situationsplan ska finnas med, hur detaljerad behöver den vara? Osv. All hjälp tar vi tacksamt emot.

Mvh Frida och Johan
 
richardtenggren
Har svårt att se behovet för en situationsplan vid enbart en fasadändring.
Jag fick nuvarande situationsplan från kommunen i dwg-format som jag sedan använde när jag markerade ut vår utbyggnad.
Vi förändrade tak, fasad och fönstersättning på huset i samband med utbyggnaden, vilket redovisades på fasadritningar samt en bilaga där vi redogjorde för vår val och våra tankar då själva ansökansformuläret inte riktigt räckte till. Vi ville argumentera så mycket som möjligt för våra val då vårt område kan vara besvärligt.
(I vårt fall hade vi även sektionsritningar för utbyggnaden.)
Du behöver även en kontrollplanen skulle jag tro.

Vår kommun har ganska bra bygglovsguider och öppet hus en gång i veckan för frågor och vägledning, något vi uppskattade.
Man kan ju spana på andra kommuners hemsidor om sin egen har bristfällig info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.