Vad brukar ett bygglov för fasadändring gå på i ett område som ligger långt utanför detaljplanerat område (inom Umeå kommun men långt utanför stan)?

Jag vet att frågan ska ställas till byggkontoret, och det har jag gjort, men saken är den att de vägrar svara på frågan utan att ha fastighetsbeteckning samt en utförlig beskrivning med ritningar över vad som ska göras innan de svarar på prisfrågan. Vilket jag ser som en direkt anmälan.
Jag vill gärna veta vad grejerna kostar INNAN jag beslutar mig så att säga.

De avgifter som nämns här och som de hänvisar till http://www.umea.se/umeakommun/bygga...avgiftertaxor.4.65c1214d14f38ac15536372a.html är väldigt luddiga. Väldigt mycket "beroende på"
 
Varför skall du överhuvud taget söka bygglov för en "fasadändring" långt ifrån ära och redlighet?

Men vad består ändringen i egentligen? Ommålning i ny färg, byte från trä till tegel eller en massa nya burspråk?

Jag kan tänka mig att ett enkelt ärende kan gå på ca 2000 kr.
 
Är du säker på att det krävs bygglov utanför detaljplanerat område? Finns det en översiktsplan?
 
Kan var att det räcker med bygganmälan, att det faktiskt inte behövs en ansökan om bygglov? Är osäker på detta men kolla upp vad de egentligen söker.
 
Jag sökte bygglov för fasadändring i somras i Helsingborg. Inom detaljplanerat område, ca 1400kr.
 
fredrik.johansson skrev:
Jag sökte bygglov för fasadändring i somras i Helsingborg. Inom detaljplanerat område, ca 1400kr.
Hur stor var din ändring och minns du hur lång tid bygglovet tog? Behövde du någon KA och kontrollplan?
 
Satte in nytt fönster, ingen ka. Kontrollplan minns jag inte, men i så fall enklast möjliga.
Skickade in ansökan elektroniskt på måndag förmiddag, hade bygglovet klart och hemskickat på fredagen. Snabbt gick det!
 
H
Bor utanför detaljplan på Hammarö.
Gick in på kommun och frågade dom vad jag ska göra för att få byta fönster och måla om huset.
De sa att inget behövs göras på grund av att det är utanför detaljplan.
Han skrev in i datorn att jag vart där och har fått lov till detta så det blev loggfört.
Kostnad 30 minuter hos kommunen :)
 
I mitt fall handlar det om tilläggsisolering, fönster- och dörrbyte och ommålning från rött till grått.

Jag ställde frågan ungefär som här fast med tillägg om vilken ort huset finns i. Som svar fick jag att det var en fasadändring och ett bifogat dokument som skulle fyllas i med en massa uppgifter om vad som skulle göras, byggherre, fakturamottagare samt krav om extrahandlingar såsom en bunt med olika ritningar, kartor och/eller situationsplan.

Jag vill ju så klart göra som det är tänkt rent regelmässigt, men då förväntar jag mig också att kunna få reda på väsentlig information. Inte luddiga svar med en massa "det beror på" och ett prisspann på flera tusen. Det handlar ändå om att stämpla ett OK på mina ansökningar som gäller mindre arbeten på ett hus i en by ett par mil ifrån stan, inte ett riksdagsval. :(
 
Eftersom tilläggsisolering ökar på husets area så krävs egentligen bygglov. Eftersom ökningen är liten så kan de i praktiken inte neka dig om det inte finns några kulturhistoriska aspekter eller liknande för dem att hänga upp sig på.

Min bygglovsansökan för en inglasning kostar mig 2300kr i min kommun, så det kan inte bli så särskilt dyrt. Sen får jag inte min ansöka godkänd, men det är en helt separat historia...
 
Vad jag har hört (inte upplevt) är att Umeå kommun är notoriskt petiga på det byråkratiska.
Dessutom så vill paragrafryttarna till största mån begränsa hur husen ser ut utanför detaljplanerat område eftersom de vill bibehålla en lantlig känsla.
Detta är dock bara hörsägen och inget jag själv råkat ut för, men det var våran husförsäljare som hade sålt ett hus utanför detaljplanerat område och kunden hade fått byta hus 3 gånger innan bygglovet gick igenom.
Vad vill jag ha sagt? Förvänta dig ingen smidig process med Umeå kommun om du vill modernisera utseendet på huset.
Och eftersom handläggaren inte kunde ge dig något svar så budgetera för 7300kr som dom anger som övre tak i spannet för en fasadändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.