Hej bästa byggahus!

ett dilemma: jag mailade kommunen icke-anonymt, vilket kanske var dumt!men jag hoppades på ett nej-svar på frågan ”krävs det bygglov för att måla huset brunt”. Svaret var ja…

Jag gillar att göra rätt för mig men behöver input på hur jag ska göra så jag inte sabbar för familjen. För att inte detta ska bli långt utelämnar jag hur det skulle kunna sabba, utan undrar istället bara om det finns erfarenheter kring att söka för ommålning och då bara bifoga situationsplan med markering för de fasader som ska målas, och sedan bifoga en fasadritning som exempel på hur fasaderna ska målas. Jag vill alltså inte bifoga ritning på hur alla fasader ser ut.

Berätta gärna också övergripande om erfarenheter kring bygglov för en ommålning
 
Vad står det i detaljplanen ?
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i detaljplanen ?
Minns inte exakt formulering just nu men jag var 50/50 på att kommunen skulle svara att bygglov krävs, och eftersom dom tolkat det så så… själva frågan jag har är mer hur mycket info ni behövt lämna vid ansökan
 
Varför vill du inte göra rätt för dig och söka bygglov för efterhand på ditt svartbygge?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför vill du inte göra rätt för dig och söka bygglov för efterhand på ditt svartbygge?
Därför att jag inte vill riskera ett nej, helt enkelt…
 
Vad är det för kulör på ditt hus idag? Ligger den nya kulören långt från nuvarande kulör?

Har du läst i detaljplanen om den har någon bestämmelse kring kulör/utformning?

I min kommun ska det i ansökan stå vilken kulör huset ska målas i. Det räcker inte med att bara skriva ”brunt” utan en NCS-kod krävs.

Fasadritningar krävs däremot inte alltid. Det kan ju vara så att det inte finns några ritningar på byggnaden sedan tidigare att utgå från. Då anser byggnadsnämnden i min kommun att det är ett onödigt hårt krav att tvinga sökanden ta fram nya dyra ritningar när det endast rör en ommålning (med om/tillbyggnad krävs korrekta ritningar). Däremot kräver de då foto på samtliga fasader. En situationsplan krävs också.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad är det för kulör på ditt hus idag? Ligger den nya kulören långt från nuvarande kulör?

Har du läst i detaljplanen om den har någon bestämmelse kring kulör/utformning?

I min kommun ska det i ansökan stå vilken kulör huset ska målas i. Det räcker inte med att bara skriva ”brunt” utan en NCS-kod krävs.

Fasadritningar krävs däremot inte alltid. Det kan ju vara så att det inte finns några ritningar på byggnaden sedan tidigare att utgå från. Då anser byggnadsnämnden i min kommun att det är ett onödigt hårt krav att tvinga sökanden ta fram nya dyra ritningar när det endast rör en ommålning (med om/tillbyggnad krävs korrekta ritningar). Däremot kräver de då foto på samtliga fasader. En situationsplan krävs också.
tack för svar! Smidigt med foto, men inte bra för mig personligen Det är ett gammalt svartbyggt uteförråd som förra ägaren byggt som jag i så fall behöver rita ut/fota av om alla sidor ska redovisas. Och det uteförrådet strider dessvärre mot detaljplanen.
 
Claes Sörmland
N nissenilson skrev:
tack för svar! Smidigt med foto, men inte bra för mig personligen Det är ett gammalt svartbyggt uteförråd som förra ägaren byggt som jag i så fall behöver rita ut/fota av om alla sidor ska redovisas. Och det uteförrådet strider dessvärre mot detaljplanen.
Har mer än 10 år passerats sen överträdelsen så tolereras byggnaden av det allmänna och det kan inte ställas krav på att byggnaden rivs. Att ändra färg på byggnaden kan väl knappast betraktas som planstridigt så länge som färgvalet inte strider mot detaljplanen?
 
N nissenilson skrev:
tack för svar! Smidigt med foto, men inte bra för mig personligen Det är ett gammalt svartbyggt uteförråd som förra ägaren byggt som jag i så fall behöver rita ut/fota av om alla sidor ska redovisas. Och det uteförrådet strider dessvärre mot detaljplanen.
Informerade du kommunen att det gäller ett förråd och inte bostadshus ?
 

Bästa svaret

Är det förrådet du vill måla eller hus + förråd? Är det enbart förrådet är det ju bara att åka då det i alla fall saknar bygglov och du kan inte få bygglov för att ändra på något som inte hade bygglov från början. Är det huset + förrådet så fota enbart huset men måla båda, du kan inte få bygglov för målning av förrådet så det kommer bara stå dig i fatet om det är med. Kommunen får inte neka dig bygglov för ommålning för att det finns ett förråd för mycket men som sagt omnämn inte det i ansökan bara.
 
T TypRätt skrev:
Är det förrådet du vill måla eller hus + förråd? Är det enbart förrådet är det ju bara att åka då det i alla fall saknar bygglov och du kan inte få bygglov för att ändra på något som inte hade bygglov från början. Är det huset + förrådet så fota enbart huset men måla båda, du kan inte få bygglov för målning av förrådet så det kommer bara stå dig i fatet om det är med. Kommunen får inte neka dig bygglov för ommålning för att det finns ett förråd för mycket men som sagt omnämn inte det i ansökan bara.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har mer än 10 år passerats sen överträdelsen så tolereras byggnaden av det allmänna och det kan inte ställas krav på att byggnaden rivs. Att ändra färg på byggnaden kan väl knappast betraktas som planstridigt så länge som färgvalet inte strider mot detaljplanen?
Tack för engagemang och sorry att mitt svar dröjt. Har lite förträngt detta bekymmer, men nu så! Jag kommer göra som så att jag struntar i att rita in förrådet. Så flyger det förhoppningsvis även fortsatt under radarn. Som du säger har det gått mer än 10 år och andra hus har fått bygglov beviljat för denna kulör.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Informerade du kommunen att det gäller ett förråd och inte bostadshus ?
förrådet har jag inte nämnt alls i denna ansökan :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är det förrådet du vill måla eller hus + förråd? Är det enbart förrådet är det ju bara att åka då det i alla fall saknar bygglov och du kan inte få bygglov för att ändra på något som inte hade bygglov från början. Är det huset + förrådet så fota enbart huset men måla båda, du kan inte få bygglov för målning av förrådet så det kommer bara stå dig i fatet om det är med. Kommunen får inte neka dig bygglov för ommålning för att det finns ett förråd för mycket men som sagt omnämn inte det i ansökan bara.
tack, precis där landar jag också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.