Hej,

Vi tänker bygga ett tak över entrédörren/farstukvist. För detta kan vi välja mellan att ansöka om bygglov eller göra en anmälan enligt Attefallsreglerna. Vilket är bäst och varför?
Vi bor i en villa med ganska liten tomt, ca 500kvm. På tomten finns sedan tidigare en friggebod.

Tacksam för info och råd!
 
Visst är det så, att om jag anmäler detta som en Attefallsåtgärd, så får jag inte bygga något ytterligare Attefallshus på tomten, även om detta tak bara är <4 kvm?
 
E El_Chefe skrev:
Visst är det så, att om jag anmäler detta som en Attefallsåtgärd, så får jag inte bygga något ytterligare Attefallshus på tomten, även om detta tak bara är <4 kvm?
Skärmtak upp till 15 kvm är bygglovsfritt, har ni använt den möjligheten någon annan stans på huset?

Ni får bygga attefallshus + tillbyggnad max 15 kvm. Så om ni gör farstukvust som attefallare får ni inte bygga ut mer men bygga attefallshus.
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Skärmtak upp till 15 kvm är bygglovsfritt, har ni använt den möjligheten någon annan stans på huset?

Ni får bygga attefallshus + tillbyggnad max 15 kvm. Så om ni gör farstukvust som attefallare får ni inte bygga ut mer men bygga attefallshus.
Det var kommunen som svarade att jag hade de två alternativen.
Läser också på Boverket om bygglovbefriade skärmtak: "Ett skärmtak ska vara en enkel konstruktion. Enligt Boverkets uppfattning borde det innebära att en förlängning av ett befintligt tak med samma konstruktion inte är ett bygglovsbefriat skärmtak."

Det kanske är öppet för tolkning, men vi tänkte lägga takpannor på farstukvisten av samma modell som finns på huset och taken kommer att mötas i vinkel --^--
 
Jag tolkar det som skärmtak.

Attefallstillbyggnad får bara göras en gång, likaså attefallshus. Det går inte att dela upp på flera små som med en friggebod
 
M MetteKson skrev:
Det tak du planerar att bygga skulle inte jag bedöma som ett skärmtak utifrån din beskrivning. Du kan använda attefallstillbyggnaden som får ha en maximal bruttoarea på 15 kvm. Byggnadsarea och bruttoarea är inte samma sak. Använder du t ex 4 kvm nu, har du sparat 11 kvm till något annat. Det en attefallsåtgärd tillåter är att den får ligga på prickad mark (mark som inte får bebyggas) vilket är svårare att få tillåtet i ett bygglov. Planerar du att bygga till något annat
i framtiden som eventuellt går in på prickad mark kan det vara dumt att ”slösa” på kvadraten på en farstukvist. Hänger du med på mitt resonemang?
Man får bara göra en attefallstillbyggnad, så bygger man 4 kvm så är resten körda. Jag skulle hellre söka bygglov, kostar inte mycket för en så enkel åtgärd.

TS farstu måste vara "enkel" för att vara ett skärmtak. Där finns inga exakta riktlinjer (hur långt är ett snöre)
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Man får bara göra en attefallstillbyggnad, så bygger man 4 kvm så är resten körda. Jag skulle hellre söka bygglov, kostar inte mycket för en så enkel åtgärd.

TS farstu måste vara "enkel" för att vara ett skärmtak. Där finns inga exakta riktlinjer (hur långt är ett snöre)
Du har rätt, men i min kommun ges det (i ett försök att vara ”snälla” antar jag) startbesked på flera attefallstillbyggnader om tillsammans BYA 15 kvm.[/QUOTE]
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tolkar det som skärmtak.

Attefallstillbyggnad får bara göras en gång, likaså attefallshus. Det går inte att dela upp på flera små som med en friggebod
Jag har tolkar det som om man får dela upp attefallshus på flera små byggnader med max BYA 25 eller 30 kvm. Är det fel? I min kommun har även startbesked givits för detta.
 
  • Informationsdokument med text som förklarar regler för storleken på attefallshus och bygglov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du har rätt, men i min kommun ges det (i ett försök att vara ”snälla” antar jag) startbesked på flera attefallstillbyggnader om tillsammans BYA 15 kvm.
[/QUOTE]

Kommuner är ju både dumma o snälla ibland, tråkigt bara den dag någon klagar ;)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Står samma på boverket, attefallshus får få vara flera
[länk]

Men attefallstillbyggnad tolkar jag som att man bara får göra en?
"en- eller tvåbostadshuset har inte byggts till med en attefallstillbyggnad tidigare"

[länk]
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som om du menade att det endast får finnas en attefallsbyggnad på samma fastighet, därav min tidigare fråga.
 
Kommuner är ju både dumma o snälla ibland, tråkigt bara den dag någon klagar ;)[/QUOTE]

Visst är det så. Det ges även startbesked för Attefallstillbyggnad innan slutbesked för huvudbyggnad givits. Som du säger, funkar tills den dag någon klagar.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Jag hade nyligen läst om attefallstillbyggnad och antog att samma gällde för attefallshus, men det är då olika, tur man kan göra attefallstillbyggnad, attefallshus och friggebod..
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.