Hej,
Hus på 120m2. Alles gut med bygglov etc. På 70 talet.

Byggde båtbod/vedbod på 15m2 för över 25 år sen. Ej annält/begärt bygglov.

Byggde i höstas ett kallförråd på 15m2. Ej bygglov.

Om jag nu begär bygglov för ett gäststuga på säg 25m2,(nya reglerna eventuellt...) eftersom jag vill bygga när are sjön än strandskyddet tillåter;

Måste jag rita in de andra byggena som ej har bygglov? (Dom bryter ju inget strandskydd...)
 
Om du tänker på det som troligtvis kommer 1/7 behöver du inget bygglov om du följer de nya bestämmelserna. Strandskyddsdispens söker du separat.

Om du skall söka bygglov skall alla byggnader vara med på situationsplanen. Poängen med den är att allt skall vara korrekt. Den är tex grund för eventuella brandskyddskrav och då måste man kunde se avstånd mellan byggnader.
 
Så det är i strandskyddsdispansen jag anger alla byggnader.

Vad kan ske då?

Vite för att det står två byggnader utan bygglov?

Den ena är ju 25 år...

Och den andra är ju 15m2...
 
Om den är max 15 kvm är det en bygglovsfri friggebod. (Även om den är större är den troligtvis bygglovsbefriad om du bor utomplans.)
Den 25 år gamla byggnaden är preskriberad.

Jag kan inte strandskyddslagen, men tror inte det påverkar gäststugebeslutet om ingen av dem ligger innom strandzonen.
 
Dom är båda högre upp från vattnet än själva huset....
 
Fast det innebär ju inte att de är OK ur strandskyddssynpunkt. Att de ligger längre från vattnet än huvudbyggnaden innebär bara att det finns större chans att du skulle kunna få strandskyddsdispens för dem (jag kan ha fel).

Preskriptionstiden på 10 år som normalt gäller för bygglov, gäller inte för brott mot strandskyddslagen, där gäller bara att sådant som fanns byggt innan den trädde i kraft (typ 1972??) får finnas kvar, utan dispens.
 
Du har nog rätt.
Fast jag tänkte det finns skäl att medge bygglov -och bryta strandskyddet - om det redan är brutet med ett eller två hus.

Dvs om en byggnad redan är närmare vattnet än det jag tånker bygga.

Fast i mitt fall är det faktiskt mellan huvudbyggnaden och vattnet jag vill ställa gäststugan.
Finns ingen annanstans plats på tomten.

Grannen brevid mig har jag redan beviljat närmare än 4,5m mot min gräns så...
Att jag vill ställa min gäststuga närmare honom torde inte vara något problem. Han är en schysst kille.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.