Är i funderingsstadiet på att stuva om lite i husets planlösning och bygga nytt badrum där vi numera har ett förråd.
Gissar att jag säkert behöver göra nån typ av anmälan/ansökan, men det är klart, behöver jag inte så är det ju enklare.
I reglerna står det ju överallt "... väsentlig ändring.." om allt, men det är inte särskilt tydligt (tycker jag) :)

Det vi (alltså hantverkarna) behöver/tänker göra är i så fall:
- Förlänga befintligt avlopp från rummet bredvid till toa, kommod, ny brunn för dusch
- Förlänga befintlig frånluftskanal för ftx:en från rummet bredvid. Ny injustering efteråt.
- Förlänga befintliga vattenrör från rummet bredvid (alternativt dra nya grövre rör från pannan, fått olika förslag)
- Byta ut en vanlig ytterdörr mot frostad altandörr, samma storlek
I rummet bredvid där vi har dusch idag med vatten & avlopp ska allt istället stängas och bli vanligt rum.

Så, är det väsentlig ändring att förlänga de olika sakerna (dra nya rör kanske är väsentlig men skarva vidare är det inte)?
Att gå från förråd till badrum och dusch till vanligt rum, dvs förändrad planlösning, är det väsentlig ändring?
Tolkas byte av dörrtyp som (väsentlig) fasadändring och bör anmälas/godkännas? Sökt på kommunens hemsida men hittar inget speciellt. Många andra kommuner verkar kräva bygglov vid ny dörr, stänga befintlig eller byta till större dörr, men så är inte fallet här.
Är det summan av allt som är/blir väsentlig?
 
Antingen så söker du lov för allting på en gång och sover gott om natten eller så skiter du bara i allt och kör på!

Vad som kan hända?
När du säljer huset så upptäcks att du har byggt om, ändrat etc. Förmodligen händer ingenting och köparen är glad att få tillträde till ditt hus.

Vid eventuell brand och försäkringsärende vet jag inte hur noggranna bolagen är faktiskt, men deras affärsidé är väl att betala ut så lite som möjligt 😉
 
Om du frågar kommunen måste du nog, förmodligen måste du dessutom uppfylla dagens tillgänglighetskrav.
Jag skulle inte fråga utan se det som en vanlig renovering
 
Claes Sörmland
V Vortex skrev:
Är i funderingsstadiet på att stuva om lite i husets planlösning och bygga nytt badrum där vi numera har ett förråd.
Att ändra husets planlösning om det görs i väsentlig omfattning kan kräva anmälan. Vad är väsentligt, ja det är en bedömningsfråga.

V Vortex skrev:
Det vi (alltså hantverkarna) behöver/tänker göra är i så fall:
- Förlänga befintligt avlopp från rummet bredvid till toa, kommod, ny brunn för dusch
Detta kräver typiskt sett inte anmälan. Du installerar ju inte avlopp, det finns redan i huset. Du ändrar heller inte detta avlopp på ett väsentligt sätt - det andra som kan utlösa krav på anmälan.
V Vortex skrev:
- Förlänga befintlig frånluftskanal för ftx:en från rummet bredvid. Ny injustering efteråt.
Typiskt sett inte anmälningspliktigt. I alla fall inte i Stockholms stad som har som policy att förlängning inte anses vara en väsentlig ändring. Man kan tolka regelverket striktare än så, så att anmälan krävs.

V Vortex skrev:
- Förlänga befintliga vattenrör från rummet bredvid (alternativt dra nya grövre rör från pannan, fått olika förslag)
Ej anmälningspliktigt.
V Vortex skrev:
- Byta ut en vanlig ytterdörr mot frostad altandörr, samma storlek
Detta är en fasadändring så i grunden krävs bygglov inom detaljplanerat område. Inte på landet.

V Vortex skrev:
I rummet bredvid där vi har dusch idag med vatten & avlopp ska allt istället stängas och bli vanligt rum.
Låter som en mindre ändring som typiskt sett inte kräver anmälan.

V Vortex skrev:
Att gå från förråd till badrum och dusch till vanligt rum, dvs förändrad planlösning, är det väsentlig ändring?
Detta får bedömas utifrån det sammantagna ändringen, d v s om summan av åtgärderna väsentligt ändrar planlösningen.

V Vortex skrev:
Tolkas byte av dörrtyp som (väsentlig) fasadändring och bör anmälas/godkännas? Sökt på kommunens hemsida men hittar inget speciellt. Många andra kommuner verkar kräva bygglov vid ny dörr, stänga befintlig eller byta till större dörr, men så är inte fallet här.
Är det summan av allt som är/blir väsentlig?
Ja, typiskt sett om dörren avviker i utformning.

För att få en sanity check på detta ska sägas att jag tror det är ovanligt att folk söker bygglov för att byta dörren på sitt småhus eller ens känner till att anmälan kan övervägas för de åtgärder som du listas. I alla fall mitt grannskap skulle aldrig överväga detta i en småort i Sörmland. I bostadsrättsföreningen i Stockholm skulle heller ingen komma på idén att anmäla de saker som du listar. Så ser kulturen ut här i Mälardalen, kanske har man ett mer underdånigt levnadssätt t ex i Västsverige, jag vet inte.
 
Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
Antingen så söker du lov för allting på en gång och sover gott om natten eller så skiter du bara i allt och kör på!
Vi kan ju förtydliga, att PBL erbjuder möjligheten att söka bygglov för i princip vad som helst. Man kan således på det sätt som beskrivs baka in alla möjliga åtgärder som är, inte är eller kanske är t ex anmälningspliktiga i ett bygglov.
 
Låter ändå som i de banor jag går.. vi har bra kontakt med grannarna och egentligen är det troligen ingen som skulle bry sig det minsta. Ena grannen kan väl se nya dörren om den ställer sig längst bort i hörnet på tomten och spanar in mellan två friggebodar och den andra skulle kunna kika mellan staketribborna mellan oss för att se. Ingen annan kan se dörren såvida de inte går in på vår baksida. Övriga ändringar känns ju inte så väsentliga tycker jag, även om man ser på beloppen från offerter så verkar hantverkarna tycka att det är jättejobbigt (eller så har jag inte hängt med på vad det kostar nuförtiden) :)
 
Claes Sörmland
V Vortex skrev:
Låter ändå som i de banor jag går.. vi har bra kontakt med grannarna och egentligen är det troligen ingen som skulle bry sig det minsta. Ena grannen kan väl se nya dörren om den ställer sig längst bort i hörnet på tomten och spanar in mellan två friggebodar och den andra skulle kunna kika mellan staketribborna mellan oss för att se. Ingen annan kan se dörren såvida de inte går in på vår baksida. Övriga ändringar känns ju inte så väsentliga tycker jag, även om man ser på beloppen från offerter så verkar hantverkarna tycka att det är jättejobbigt (eller så har jag inte hängt med på vad det kostar nuförtiden) :)
Det finns dåligt med domar kring vad gränserna går avseende åtgärder som har anmälningsplikt. Och det beror på att det endast hamnar i domstol om någon anmäler till kommunen, kommunen hanterar tillsynen och kan bevisa att en åtgärd har genomförts, att den är anmälningspliktig och sen påför fastighetsägaren en byggsanktionsavgift (en sorts böter). Om nu fastighetsägaren överklagar så tar länsstyrelsen ställning till om kommunen har rätt i sin bedömning och kan bevisa att åtgärden har genomförts och nästa steg för överklagan är MMD. Efter detta kan det bli MÖD om de ger prövningstillstånd. Först då får vi rättsfall att läsa som är tillgängliga utan att leta i privata och dyra rättsdatabaser.

Dessutom preskriberas ärendet fem år efter att åtgärden har utförts så efter fem år har kommunen ingen möjlighet att ställa ut en byggsanktionsavgift för att man inte anmälde en åtgärd som är anmälningspliktig. D v s efter fem år så har man inga problem om man t ex säljer huset, köparna kan inte få en byggsanktionsavgift utställd på sig för att man klumpade sig och missade bygganmälan.

Sen kan ju alltid kommunens byggnadsnämnd vid vilken tidpunkt som helst kliva in och förelägga en fastighetsägare att vidta åtgärder på sin byggnad om de har sakskäl för det. Det kan ju även gälla åtgärder som inte är anmälningspliktiga överhuvudtaget, t ex att de är direkt farliga eller ohälsosamma. Man kanske har bristande luftkvalitet i sitt småhus t ex och kan föreläggas att lösa ventilationen. Denna typ av ingripanden är väldigt ovanliga för småhus. Jag känner inte till ett enda exempel från bekantskapskretsen och de flesta bor i gamla hus som är minst sagt ombyggda genom åren. Jag ser heller inga sådana här fall dyka upp i min kommuns byggnadsnämnd där jag sedan många år läser handlingarna.
 
ullet
I min hemkommun skriver dom på sin hemsida att det inte krävs bygglov att byta från dörr till fönster eller vice versa så länge det sitter på samma ställe/håller samma storlek. Så att byta från dörr till en annan dörr (om än den har lite mer glas i sig) borde ju passera som samma sak.
 
Claes Sörmland
Det beror nog på byggnaden och den exakta ändringen av dörren hur man på bygglovsavdelningen bedömer detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.