Efter att ha planerat hela vintern, både dag och natt, har nu mitt bastubygge kommit igång. Det blir en fristående vedeldad bastustuga men jag kommer inte att bygga enligt standardmetoden dvs regla upp och panela. Jag fick denna speciella byggmetod i tankarna och kunde inte släppa den. Har sett få exempel när jag letat där man byggt så här. Men till slut bestämde jag mig för köra på detta och det får bära eller brista.

I slutet av mars körde jag igång med markjobbet. Ville sänka höjden och bredda den kulle (stenrös) i ena hörnet av vår gård, där någon tidigare haft markplattor med sand under. Utsikten blir bäst just härifrån.
En gran, stubbar med mer behövde tas bort. Det var jobbigare än vad jag trodde.
 
  • Markberedning för bastubygge med utsikt, röjt område med jord och stenar, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnteBanteVinterVante och 4 till
  • Laddar…
Här började markjobbet bli klart. Eftersom kullen breddades späddes den sand som fanns ut bland alla stenar. Hoppas den räcker. Markduk och grus lades ovanpå.
 
  • Markarbete med en nyligen breddad kulle, grusväg och markduk i en trädgård med utsikt över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnteBanteVinterVante och 1 till
  • Laddar…
Och här var även grunden klar.
 
  • Klart träregelverk för en grund på grusmark med hus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite orolig över den höga vikt aggregat med stenar har, vilket kommer att ställas på betongplattor, la jag dit extra plattor just där under.
 
  • Träregelverk med förstärkta betongplattor på grusunderlag, förberett för tung belastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnteBanteVinterVante
  • Laddar…
Eftersom det var en så kall vår stod bygget sedan still i 3 veckor. Jag ska använda trälim i själva väggarna och det behövde minst 10 plusgrader för att funka stod det på flaskan. Men nu i mitten av maj blev det fint väder och bygget startade igen.
 
  • Grund till byggprojekt med träram och nät, elektrisk skruvdragare och trälimflaska vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnteBanteVinterVante
  • Laddar…
Ska ha glesgolv och bestämde mig för att sätta nät under då vi har så förbaskat mycket insekter här. Nu kan man också se att jag tänkt mig bygga upp väggarna genom att lägga 45x95 reglar platt på varandra och limma och skruva för varje varv.
 
  • Byggprojekt med påbörjad träkonstruktion och nät underlag, omgivet av trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JeppeMcKenzie och 19 till
  • Laddar…
J Johanviiiche skrev:
Ska ha glesgolv och bestämde mig för att sätta nät under då vi har så förbaskat mycket insekter här. Nu kan man också se att jag tänkt mig bygga upp väggarna genom att lägga 45x95 reglar platt på varandra och limma och skruva för varje varv.
Häftigt bygge!
 
  • Gilla
60taletringde och 1 till
  • Laddar…
Ovanlig väggkonstruktion, var det utseendet du gillade med den? :)
Virket ser obehandlat ut. Ska det på någon fasadbeklädnad också? Eller ska du olja/måla det som det?
 
  • Gilla
Hyttanbo och 1 till
  • Laddar…
Hur många meter 45x95 räknar du med går åt?
 
  • Gilla
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Spännande bygge och snyggt!
En sak, jag snickrade ihop en sådan här variant av bastu i vintras
Nybyggd bastu i trä under ett tak med öppen svartmålad dörröppning och verktyg utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stående 45x145. Skruv och lim.

En sak som har hänt är att virket krympt rätt hårt.(Vilket så här i backspegeln är rätt självklart...) Limmet jag använde hjälpte inte ett smack. Vill virket krympa så gör det det. Men i ditt fall är det nog inte så farligt eftersom virket är liggande men skruva desto mer tänker jag. Och vänta med eventuell målning tills virket krympt färdigt. Mitt bygge är både målat både ut- och invändigt och de glipor som uppstått är inte direkt estetiskt tilltalande...
 
Redigerat:
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
men krymper inte virket ganska lika runt om? Borde inte hela huset bli lägre, snarare än att det spricker upp?
 
O Olf Oggler skrev:
men krymper inte virket ganska lika runt om? Borde inte hela huset bli lägre, snarare än att det spricker upp?
Nej, inte i mitt fall. Närmast Aggregatet spricker det mest, ungefär. På väggen längst från är sprickorna betydligt mindre.
Måttstock står mot gråmålad vägg med mindre sprickbildning nära ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad trävägg med små sprickor nära ett hörn, synliga spår av målar penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur som, jag vill inte kapa TS tråd, så vi lämnar det här.:)(y)
 
  • Gilla
60taletringde och 1 till
  • Laddar…
Intressant bygge!
Hur mycket räknar du med att virket kommer kosta?
Hur tätt skruvar du och med vilken typ av skruv?
 
Z Zachtionman skrev:
Ovanlig väggkonstruktion, var det utseendet du gillade med den? :)
Virket ser obehandlat ut. Ska det på någon fasadbeklädnad också? Eller ska du olja/måla det som det?
Gillade utseendet men ville oxå ha en tjock trävägg utan isolering. Tänkte bara måla utsidan med svart tjärfärg.
 
  • Gilla
60taletringde
  • Laddar…
maah maah skrev:
Intressant bygge!
Hur mycket räknar du med att virket kommer kosta?
Hur tätt skruvar du och med vilken typ av skruv?
När jag planerade bygget kostade reglarna 19 kr per meter, nu tyvärr 31 kr och på ett annat ställe 26 kr. Räknade grovt med 10 tusen men nu blir det bra mycket mer.
7 cm träskruv för utomhusbruk.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.