Hej,

Jag undrar hur ni har gjort när det gäller kontakterna med bankerna. Lägger ni tyngdpunkten vid räntan och kostnaderna för byggnadskreditivet eller är ränterabatterna när väl räntorna skall bindas det som är viktigast för er?

Kostar det något extra om man bestämmer sig för en bank för kreditivet nu och sedan vill byta bank när huset väl är färdigt?

Eftersom huset inte är färdigt förrän om ca 10 månader känns det fel att prata ränterabatter. Allt kan ändras fram till att det är dags att binda räntorna...
 
Hej! Vi har haft byggkreditivet i en bank, som vi bytte till när det var dags för kreditivet. Nu när vårt hus snart är klart har vår gamla bank gett oss ett erbjudande om räntor, så vi kommer nog att byta tillbaka (eftersom den banken som har vi har kreditivet hos inte kan matcha detta bud än så länge). Det vi går miste om är det vi betalt in för värdering, ingick i den administrativa kostnaden om vi byter innan denna görs. Vi skall även troligen kolla med en tredje bank för att se vad de är villiga att ge oss för ränterabatter.
 
Så det kostar inget extra?

Man betalar pantbrevskostnaden när man får byggnadskreditivet men det är alltså inte bundet till en specifik bank utan man kan flytta det till en annan bank?
 
  • Gilla
NisseHultNetwork
  • Laddar…
Pantbrevskostnaden tar väl staten och inte banken. Den administrativa avgift som banken eventuellt tar ut ryker, i vårt fall tror jag det var 800:-.

Vi bestraffas inte om vi väljer att lägga om från kreditiv till bolån i en annan bank.

/s
 
Hej!
Har en del frågor till er som har haft byggkreditivlån!
Jag och min gubbe har precis fått det men jag har lite svårt att fatta om jag ska köpa möbler på låt oss säga ikea de tar inte detta hur gör man då? Pengarna är ju på banken och ikea vägrar ge mig en "faktura" hur köper jag mina varor då?
Kan någon snäll själ förklara det för mig?
Tacksam för alla svar.
snurriga Lotta :surprised:
 
hotlips_66 skrev:
Hej!
Har en del frågor till er som har haft byggkreditivlån!
Jag och min gubbe har precis fått det men jag har lite svårt att fatta om jag ska köpa möbler på låt oss säga ikea de tar inte detta hur gör man då? Pengarna är ju på banken och ikea vägrar ge mig en "faktura" hur köper jag mina varor då?
Kan någon snäll själ förklara det för mig?
Tacksam för alla svar.
snurriga Lotta :surprised:
Hej Hotlips,
Tror inte att banken tänkt att du ska köpa möbler för kreditivet men i alla fall: Om du har ett kreditiv liknande mitt så är det som en checkkredit. Så du ber bara banken sätta in en summa på ditt bankkonto från ditt kreditiv som du sedan betalar entreprenören, byggvaruhuset, IKEA med mera. Det finns dock andra kreditiv där banken kräver att få betala dina fakturor. Där blir det lite svårare.

mvh
David
 
Har varit runt på olika banker och det verkar som om somliga (t ex SEB) tar ut "straffavgifter" om man väljer att placera slutlånen i annan bank när man haft byggnadskreditivet hos dem.
 
Till David

Får jag fråga vilken bank du har ditt kreditiv hos där det fungerar som en checkkredit?

Behöver du inte visa upp faktura före varje utbetalning?

Tacksam för svar.
 
Esper skrev:
Hej,

....Kostar det något extra om man bestämmer sig för en bank för kreditivet nu och sedan vill byta bank när huset väl är färdigt?....
Har lusläst allt det finstilta i våra allmäna villkor för vårt kreditiv (SEB) och jag hittar inget som antyder att det skulle kosta något att vid avlyftet välja ett annat kreditinstitut.

Kan kanske skilja mellan olika banker/kreditinstitut men för SEB verkar det inte finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.