Förhandlig var ordet ;)

Vi betalar gällande villahypoteksränta på vårat byggkred.

Inga andra avgifter. :D
 
Antar att vi inte var så bra förhandlare: 7% :surprised:
Men å andra sidan bygger vi i lösvirke och extremt ;) delad entreprenad så risken är större för banken, vilket visade sig på räntan. Win some, lose most of the time.

mvh
David
 
David skrev:
Antar att vi inte var så bra förhandlare: 7%  :surprised:
Men å andra sidan bygger vi i lösvirke och extremt ;) delad entreprenad så risken är större för banken, vilket visade sig på räntan. Win some, lose most of the time.

mvh
David
Välkommen i klubben! 8) (7,1%)
 
HEJ
Har lite uppgifter från olika banker, värt att jämföra kanske ??

SEB
Upläggningsavgift  3000:-
Ränta på kreditivet 6.00%
Straffavgift (om man ej lägger bolånen hos dem efter kreditivet,  minst i ett år). 0.75%

Östgöta banken
Upläggningsavgift 4000:-
Krreditavgift  0,5%  per år
Ränta på kreditivet 6,05% per år
straffavgift vid byte av bank innan ett år. 0,5% per år

Handelsbanken
Uppläggningsavgift 3000:-
Kontraktsränta 0,5% kreditiv beloppet
Ränta 5,6 %
Straffavgift ?

Den här kontrakträntan på  ca 0,5 % är jag lite osäker om Seb också har... men jag tror inte det.
Besiktningar, och en slutgiltig värdering ingår i dessa avgifter

Vi bygger inte i lösvirke, utan ett modulhus.

Lycka till / Sabina

 
Hm fattar inte hur det kunde bli så mycket understryckt...skumt, måste kommit åt något innan jag skickade iväg det...

Skulle bara tillägga att vi inte har förhandlat än på kreditivräntorna. Detta är vad de "erbjudit"...

/ Sabina
 
David -> Vad ni fick för ränta har nog inget att göra med att ni bygger i lösvirke och med delad entreprenad.

Vi bygger lösvirke i egen regi och har knappt uppgett några entreprenörer till banken.

SEB
Uppläggningsavgift  0 kr
Ränta på kreditivet 5.40 % (följer rörlig ränta)
Straffavgift ? (har jag aldrig hört bankmannen nämna)
Banken står för värderingsman.

Kostnad för pantprev kommer man aldrig undan, det är 2% av lånebeloppet och tas ut när kreditivet öppnas.
 
Hej igen.
Banken benämner inte denna avgift på ca 0,5 % på hela kreditivbeloppet som en "straffavgift."
Men det är vad det är, enligt min mening. Om man byter bank efter kreditivperioden. Tar nästan alla banker jag varit i kontakt med( 6 st) ut en avgift, som beroende på vilken bank man talar om har olika namn. Men du slipper undan denna ränta om du lägger bolånen hos dem, och inte byter till annan bank.

Sen kan man kanske förhandla om detta som med det mesta. Men det är infon jag fått. ;)

Mvh Sabina



 
Förhandling var det magiska ordet igen ;)
 
Ok, det är det du menar med "straffavgift". Vi har inga planer på att byta bank, så då kan vi lugnt glömma denna ev avgift alltså ;D
 
Hejsan, vi pratade med vår bankkontakt (sparbanken Finn) och hon sa att man betalar räntan på använt belopp ur kreditivet. Dessutom var vi tvungna att skaffa pantbrev på hela produktionskostnaden av huset. Vi har ännu ingen tomt och spånar än så länge löst på vilka hus vi vill ha. Pantbreven sa hon att de var bankens säkerhet för bygget. Pantbreven kostar 1,5% av produktionskostnaden, i vårt fall ca 40 000 inkl lagfartskostnad på en fiktiv tomt a 350 000.

Hon sa att de 40 000 gick inte att ta från kreditivet och de ville banken ha när kreditivet öppnades.
Vi bor idag i radhus och tänker casha ca 200 000, men det kan vi inte göra förrän det nya huset är byggt och vårt nuvarande är sålt. Med andra ord skulle vi spara ihop 40 000 kronor innan husbygget. Alternativt lägga dem på vårt nuvarande lån, men då får man mindra kontantinsats, eftersom att pantbrevskostnader tillkommer utöver produktionskostnaden...

Jaja, hoppas ni fattar, för det gjorde inte vi ???...bara skoja, vi tyckte det lät mycket med 40 000, men efter att chocken lagt sig får vi väl sätta oss och göra upp någon sparplan.

Jessi
 
Vi var i kontakt med både SEB och FSB. Min bank SEB var extremt negativa i sin approach när vi nämnde att vi skulle bygga lösvirke. Det skulle till en massa saker som namn på entreprenörer, försäkringsbrev etc. Hon sa dock inte nej, men vi bestämde oss för att gå med Lisas bank FSB då vi kände att samarbetet antagligen skulle gå bättre. Tråkigt då jag haft bostadslån etc. tidigare med SEB.
FSB tog ut en rejäl ränta men annars har samarbetet flutit på fint. När bygget är klart vill vi dock ha en mer marknadsriktig ränta.

mvh
David
 
Jessi-
Vi provade först med Nordea men dom var allmänt griniga och tyckte inte heller att man kunde lägga in det så då gick vi till Handelsbanken och dom hade en helt annan inställning.
Skall tilläggas att Nordea var vår bank och vi hade aldrig haft med Handelsbanken att göra innan.
 
Lustigt att banker inte har ett större CRM-tänkande.
Har själv bytt bank ett par gånger vid köp av bostadsrätter, egen rörelse och nu byggnadskreditiv.
Många banker är ganska bra på nyintag men är dåliga på att behålla kunderna.

mvh
David
 
Bygger (1:a Maj ->) också lösvirke enligt nedan:

HandelsBanken:
Uppläggningsavgift 0 kr
Ränta på kreditivet 6.25 %
Kontraktsränta 0,25% kreditiv beloppet
+ Pantprev 2% av lånebeloppet :p

Detta är nog den enda "leverantör" där vi inte har pressat "priset" tillräckligt bra. Det var här viktigare att få banken att tro på vårt bygge. Jag ägnade dagar/nätter åt att sätta ihop en så detaljerad produktionskalkyl som det bara var möjligt utifrån ett antal olika offerter.
När vi sedan presenterade denna (15 fulla sidor excel) för banken bläddrades den snabbt igenom och banken sa:
"Va kul, skall ni bygga huset pinne för pinne"

Sedan den dagen heter vårt husprojekt "Plockepinn" ;D
 
En fråga: om räntan är 5,65% på byggkreditivet och det tillkommer en kreditavgift på 0,4%. Vad innebär då kreditavgiften? Innebär det att räntan egentligen blir 5,65 + 0,4, någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.