Hej alla glada.

Har vunit budgivning och kommer idag att fixa köpe kontrakt osv att skicka till banken för att fixa lånet..

Pratade med banken igår (SBAB) och frågade om man kunde låna pengar till renovering också.. Nepp gick inte..

Hur gör man då? Har FSB till allt annat och det fungerar bra... Kommer FSB att kräva att jag flyttar lånet till dom för att få Byggkreditiv?? Jag vill gärna ha SBAB som långivare till huset..

Köpvärde : 550 000kr.
Renovering fas 1 : 200 000kr.

HAr noll koll på allt sånt här.. Vet dock hur bankerna brukar vara...
 
Varför ha SBAB som lånegivare.
Oftast kan du få bättre räntor hos dom andra bankerna. Dock så kan dom vara lite grinigare om man ska låna mer än 85% av köpe summan, men det skadar ju inte att fråga.
Sen så kolla med flera banker, bara för att du har FSB idag så betyder inte det att dom kan ge dig bäst vilkor.
Andra banker brukar ge bättre räntor.

När ni är klara med bygget/renoveringen, ta dit en egen värderingsman, ex en godkänd mäklare, säg till dom att det är till en bankvärdering, så brukar dom värdera huset aningen högre.
Detta gjorde vi och med det så fick vi hela bygget i ett bottenlån. Dock så godkände inte FSB den värderingen, så vi bytte helt enkelt bank.
Men som sagt kolla med flera banker och berätta vad det är du vill göra.
 
Ok..

Varför SBAB, jo för att vi får låna 95%.

Ska prata med FSB idag. Det brukar alltså inte gå att ha fler banker?
 
Du kan ha kreditivet i vilken bank som heslt, sedan när du gör om kreditivet till ett lån så kan du välja vilken bank som helst, under förusättning att banken godkänner den låne summan.
Men 95% resp 85 % är ju bara vad dom tillåter i botten lån. Med ett toplån så kan du nog få ut mera pengar.

Men om jag vore du så skulle jag nog kontakta flera olika banker och se vad dom säger.
 
Ja för enkelhetens skull så blir det nog FSB ändå :)

HAr bra kontakt med en tant på banken här i stan så det känns tryggare än att la sitt livs största affär via telefon och internet..

Ska även försöka lösa in lite andra lån..

Hur ska vi gå tillväga med Byggkreditiven? Tänkte fixa följande saker ganska fort :
Omdränering av källare med matta på grund och ev utvändig isolering.
Nytt kök.
Fixa till 2 sovrum.
+ lite annat småjox som eldragning osv.

Det mesta kommer att göras själv då min far är snickare.

Hur mycket pengar ska man ta Byggkreditiven på? Funderar på 200 000kr första året iaf. (blir ikea kök hehe).

Huset köptes för 550 000kr, granhusen kostar 1,2 mille och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.