Sambon och jag är nu i dagarna på väg att skriva på våran slutbeställning av hus hos husbyggarföretag efter färdigt bygglov. I helgen fick vi beskedet att vi är gravida, vi har försökt LÅNG tid så det kom ganska oväntat just nu och kanske opassande.
Kan det bli problem med våran byggkredit nu när våra "familjeförhållande" har ändrats?
Vilka scenario är att vänta... ska vi vara "ovetande" tills allt e klart... kan krediten "ogiltligförklaras"... tacksam för svar
:O
 
Gör det som är till störst fördel för er, är ingen som kommer att tacka er för att ni varit ärliga.

Grattis förresten.d^_^b
 
Ad acta
Det är bara att köra,
Kan ju inte bli bättre:).
Lycka till,
 
men tänk om banken får reda på graviditeten mitt under bygget och river byggkrediten, kan dom de? stod något i avtalsvillkoren att byggkrediten gällde så länge inte återbetallningförmågan ändrades, dvs förlora jobbet, blir sjukskriven, ändrade familjeförhållanden... dessa exempel står i villkoren...
 
Det beror nog lite på vad ni har sagt till banken. Jag och min sambo har också precis fått byggkreditiv av banken och har då bett dem räkna med om ifall att en blir arbetslös, alltså en lägre inkomst på en av oss och sett till att vi har den marginalen på lånet. Så kolla vilka marginaler eran bank har räknat med...

Hoppas du förstår vad jag menar....

Grattis och lycka till med byggandet.
 
Att vara gravid påverkar ju inte ens kreditvärdighet, det är ju först när barnet kommer ut som det blir någon förändring. Så ni har ingen skyldighet att anmäla något till banken förrän tidigast om 9 månader.

Grattis!
 
Klart inte banken säger något om detta, vi sitter i precis samma sits och i vårt fall var det inga som helst problem, vi pratade öppet om det och banken gratulerade oss..:) Se det som så här att ni gör så att banken får en kund till...d^_^b

Grattis!
 
frhe skrev:
Att vara gravid påverkar ju inte ens kreditvärdighet, det är ju först när barnet kommer ut som det blir någon förändring. Så ni har ingen skyldighet att anmäla något till banken förrän tidigast om 9 månader.

Grattis!
haha. BöR INTE PåVERKA! Klart ni har ingen skyldighet att anmälla detta till banken. Allt kan hända under tiden! Grattis. Hoppas det ordnar sig till det bästa!

Lycka till.
 
Grattis grattis!

Vi har precis lagt om vårt byggkreditiv till vanliga lån, även vi ska få barn (vårt 2a) om ca 1 mån. Banken tyckte att det bara var trevligt att vi kunde fylla vårt hus med ytterligare en person när det inte gick att dölja magen längre för vår bankman (vi gjorde väl inget direkt försök att dölja den heller!)
 
Ad acta skrev:
Det är bara att köra,
Kan ju inte bli bättre:)
Ha ha, tror nog det kunde varit bättre att först bygga huset och sen skaffa barn, det är jobbigt som det är med en av dom. Men grattis ändå förstås! :p
Jag skulle inte säga nåt till banken, man vet aldrig vad dom kan få för sej.
 
tack för alla snabba svar och åsikter, har blivit lite mindre oroligare nu. Har hållit på att jobba med allt vad drömhuset gäller i nu ca 7 månader och såg hur allt krasade på ett par minuter...
 
rupert79 skrev:
tack för alla snabba svar och åsikter, har blivit lite mindre oroligare nu. Har hållit på att jobba med allt vad drömhuset gäller i nu ca 7 månader och såg hur allt krasade på ett par minuter...
tag det lugn. Det ordnar sig. Tänk bara som banken. Vad är viktigast för dem? Gravida oroliga kunder? Elle pengar att göra?

Det är pengar i första hand som gäller. Fixa ett 100% fullmalt på din tjej! Då kan du teckna lån och annat.
(det funkade för 20 år sen). Ni kan göra det båda 2. Jag lovar ni kommer att ha nytta av detta förr eller senare!
 
rupert79 skrev:
Sambon och jag är nu i dagarna på väg att skriva på våran slutbeställning av hus hos husbyggarföretag efter färdigt bygglov. I helgen fick vi beskedet att vi är gravida, vi har försökt LÅNG tid så det kom ganska oväntat just nu och kanske opassande.
Kan det bli problem med våran byggkredit nu när våra "familjeförhållande" har ändrats?
Vilka scenario är att vänta... ska vi vara "ovetande" tills allt e klart... kan krediten "ogiltligförklaras"... tacksam för svar
:O
Såklart det kan bli jobbigare med bygget, framförallt i slutet när frun/sambon kanske inte orkar hjälpa till lika mkt- men rent ekonomiskt borde det väl vara ok eller hur !?
Ni har väl inte lagt lånen så att ni på kronan knappt har råd - och räntan kommer troligen inte toksticka i närtid.
Så om 9 månader när barnet kommer så kommer era inkomster förstås påverkas - men om ni har råd så är det ju inte ngt problem.
Sen efter föräldraledigheten så går ni ju tillbaka till jobbet.

Gör som ni vill med banken, jag hade nog inte sagt ngt om dom inte vid ngt möte hade frågat specifikt. Men jag tror inte dom skulle dra in kreditiven för en sån sak heller - det torde ingå i beräkningen om ni ligegr i den "riskzonen" s.a.s - ett par i en viss ålder som bygger ett gemensamt boende och itne redan har barn = banken och ni måste ha tagit höjd för det ekonomiskt ju :)

Så grattis !

/K
 
Herregud, oroa dig ihuvudtaget inte över banken. Om ni bestämmer er för att ni klarar av detta ekonomiskt, kör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.