Hej,
Vi håller på med en total renovering av vårt hus (har varit tvungna att blåsa ut allt då vi hade mögel i hela huset L ) Vi har nu kommit till uppbyggnad av tvättstuga och vet inte vilka krav som finns. Tvättstugan har en yttervägg och tre innerväggar samt kommer ha två golvbrunnar (vi har tagit in hantverkare för vvs). Frågan är nu måste jag ha våtrumsgips eller kan jag använda vanligt gips?
Får jag sätta upp OSB skiva bakom gipset samt även en åldersbeständig plast mot ytterväggen? Vad jag förstår så behöver jag bara ha tätskikt på golvet och ca 10-20 cm upp på väggarna, stämmer detta? Vi kommer ha klinker samt kakel ända upp till tak.

Tacksam för svar.
 
Ja du har uppfattat rätt att endast krav på tätskikt på golv inkl uppvik minimum 5cm oftast det som blir "lagom" alltså nånstans mellan 6-20 cm är inte ovanligt.

Finns inga övriga krav utan du får ha gips, trä etc bäst du vill såvida du inte har dusch eller nåt annat som ger ökad vattenbegjutning mot vägg. En gipsskiva med osb låter i mina ögon vettigt. Så kakla på och använd med sunt förnuft så är det inga problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.