Hej!

Jag skall inreda vinden på mitt 1-plans hus.
takstolar är av fackverksmodelloch behöver därmed byggas om en aning.

Jag har ritat/caddat layouter etc själv och fått mitt bygglov beviljat.

Enligt stadsbyggnadskontoret kräver dom en "riktig" KA för detta jobb.

Nu till frågorna:

Skall en/får en KA kunna granska och godkänna min konstruktion, ombyggnad av takstolar samt övriga lösningar?
Eller måste man anlita separat konstruktör?

vilket ansvar har en KA och/eller en konstruktör och hur fungerar det?

Min avsikt är att bygga det mesta själv.

Någon i yrket eller någon med erfarenhet som kan hjälp mig med hur jag skall gå till väga gällande konstruktörer och KA?!

Önskar gärna tips och ev. referenser på KA och konstruktörer i Malmö/Lund området.
 
Simpsson skrev:
1) Skall en/får en KA kunna granska och godkänna min konstruktion, ombyggnad av takstolar samt övriga lösningar?
Eller måste man anlita separat konstruktör?

2) vilket ansvar har en KA och/eller en konstruktör och hur fungerar det?
1) En bör KA granska ritningarna såtillvida att han ser att det är en behörig konstruktör som tagit fram dem, gjort erforderliga beräkningar och att det finns tillräcklig information i ritningarna så att du kan utföra arbetena själv.

2) KA:s uppgift är (bara) att se till att du följer gällande bygglagstiftning. Som byggherre är du skyldig att se till att bygglagstiftningen följs. Om du inte gör det så kan du få böter eller i värsta fall fängelse. Du skall altså inte se KA som en jobbig, fördyrande bromskloss utan som en kunnig medarbetare som ser till att ditt bygge blir utfört som det skall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.