Hej!

Någon som sett eller byggt efter Skogsindustriernas/svenskt träs altanbyggesinstruktion?

Finns på Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar

Liknar det som jag tänkt mig, men blir fundersam på dimensioneringen. Räcker det verkligen med en plintrad vid spännvidd 3500 och bärlinor på 45 x 195?

Tycker också att deras stolpkonstruktion där den yttre bärlinan ligger infälld i stolpen känns lite vek. Detta syns bäst på Beijer Byggmaterial

Vore mycket tacksam för kommentarer (innan jag sätter igång med planeringen)
 
På Beijers sida:
"De 11 golvreglarna (3) är av dimension 45 x 145 och längd 2 400. De fixeras med skråspikning eller vinkelbeslag mellan de båda stödreglarna i fram- och bakkant, på c avstånd 600."

Jag hade lagt en extra stödregel i mitten av din 3500 och en plintrad under den som extra stöd. Gör man som du tänkt, så håller det, men efter några år kommer det att bli svajigt och knakar betänkligt, när man går och ställer saker på altanen och det känns bara tråkigt.

Ta i lite mer från början, för en extra stödregel och plintrad är inga större belopp, om du räknar på vad det kan kosta om du måste göra om efter några år. :mad:
 
Jag har byggt enl ritningen med infällda bärlinor i stolpen, byggde för fyra år sedan och fast stolparna är höga pga stor höjdskillnad har det har inte varit några problem, jag tycker också att det är en snygg lösning. Måtten på min altan är 4x4 m, lade också ett stöd i mitten.

Norrl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.