Har funderat en stund över ett utekök.
Av estetiska och praktiska skäl vill jag blanda trä och betong.
Planen är att bygga en träram samt ben i 70x70mm. Samt i denna fästa armeringsnät. En formplyfa skruvas fast över ramen.
Allt läggs upponer och gjutning av ca 4-5cm betongskiva innanför träram.

Tänkte att trät behandlas för utomhusbruk innan gjutning.

Är det någon som sett en sån konstruktion? Risker? Problem?

Har självklart massa idéer kring hylla, urtag för klotgrill,skärbräda, vask. Men hur funkar betong i trä året runt. Med fukt och frost.
 
Det du får tänka på är att trä och betong kommer att röra sig olika, jag hade snarare gjort betongen för sig och sedan klätt sidorna med trä efteråt, då får trät "anpassa" sig efter betongen och det går att justera i efterhand om det inte blev bra, samt lägga in distanser så att trät inte ruttnar. Är inte riktigt med på hur du tänker kring benen.

Men generellt är det så att lägger du trä tätt mot betong och det inte är rötskyddat så kommer det ruttna ganska snabbt. Jag antar att du inte vill använda tryckt virke (även om det är bra rötskydd) och då tror jag mer på en lösning där man klär in saker och ting.

Skall också ge mig på ett utekök i liknande stil så du får gärna förklara mer för jag kan ha missuppfattat hur du tänkt.
 
Jo fukt mellan materialen med följd röta är störta oron.
Blandningen av material är att jag gillar grovhuggna träbord men i uteköket tänkte jag sänka ner en eller två klotgrillar och då känns betong bättre som skivmaterial.
Tryckt är inte helt fel, på en tryckt sltan med tryckt utebord så passar det sig. Generet lättare att hitta det virket också på närliggande byggmax

Får lägga upp en skiss. Har bara stora problem med att göra det från mobilen.
 
Har någon byggt en egen gasolbrännare?
Jag vill ha två inbyggda klotgrillar i mitt utekök. Som alla säger är ved bäst och jag grillar med lock.

Men varför har man inte en gasolinsats så vardagslunchen, snabbmiddan kan grillas. Jag vill bygga om två vanliga klotgrillar så att det i botten ligger ett böjt rör med 2mm hål borrade i. Från röret går det ett rör till en ventil där jag kan reglera mellan av/halv/hel typ balofix. Sedan går det med slang via regulator till gasoltub.

Vad tror folk, har någon gjort en brännare, finns det viss mm på hål för att få det att funka.
 
Försökte bygga en egen dysa till ett gammalt gasolkök en gång då den riktiga kommit bort. Kommer ihåg att det inte var helt enkelt då det lätt sotade eftersom man inte fick till rätt gas-luftblandning. Tror därför att det kan vara lite meckigt att bygga en bra fungerande brännare men nån annan kanske har lyckats bättre.
En idé är att försöka få tag i en brännare från en skrotad grill.

Sedan bör man tänka på lite säkerheten också, bygger man en egen brännare så kanske man inte gör en brytare som automatiskt stänger av gasen om lågan råkar slockna.
 
Jo det är nog lite knepigt att få till det. Har inte sett några runda gasolgrillar....
 
Kör med gasolplatta och grillpanna isf att försöka bygga en egen gasolgrill.
 
Kan du inte bygga om en gasol spis från en husvagn?
 
Den är lite klen. Tanken är ju att ha en insats i klotgrillen.
 
Hemmakatten
Har för mig att Muuriikka har runda gasolgrillar.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.