Jag funderar på att bygga upp huset till 1,5 plan och vet att jag har en bygghöjd på 4,4m men samtidigt har en på samma detaljplan byggt en ny kupa och han har med 4,4m bygghöjd. Är det ingen bygghöjd på en kupa eller räknas den med i bygghöjden?
Om den räknas med har då kommunen ändrat bygghöjden för detaljplanen så jag med får bygga högre bygg höjd utan problem

mvh
 
Detta är matematik på väldigt hög nivå! Reglerna för hur man räknar i förhållande till detaljplanens föreskrifter finns i Plan- och byggförordningen. Ladda ner den från nätet.
 
J justusandersson skrev:
Detta är matematik på väldigt hög nivå! Reglerna för hur man räknar i förhållande till detaljplanens föreskrifter finns i Plan- och byggförordningen. Ladda ner den från nätet.


Menar du detta då skall ju även takkupa räknas med
 
  • Skärmdump av en forumdiskussion om hur byggnadshöjd ska beräknas enligt en författning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett teoretiskt resonemang som ibland är svårt att begripa rent logiskt. Följer du reglerna i PBF kan dock ingen ifrågasätta resltatet.
 
J justusandersson skrev:
Det är ett teoretiskt resonemang som ibland är svårt att begripa rent logiskt. Följer du reglerna i PBF kan dock ingen ifrågasätta resltatet.
Jag är mer ute efter att veta om jag får ändra bygghöjden på mitt mus med
 
Det är bara att tillämpa reglerna i PBF. Du är lika bra på det som jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.