Hej alla

Hur mycket bygger lättbetong? Alltså om man limmar 10 lager är höjden på väggen 2000mm om man använder 200mm höga block? Eller bygger limmet något, toleranserna på blocken ligger över, så att tot höjden kan skilja på några cm mot teorin?

Vilka är era erfarenheter, och från vilka leverantörer?

Varför jag undrar är att jag ska bygga till huset med källare, så för att slippa slipa/såga av eventuell extrahöjd för att komma i samma plan som det gamla huset vill jag ha plattan på rätt djup.

/Pär
 
Hej, håller på och limmar med AEROCs stenar och deras höjd på stenarna som är 200 mm stämmer mycket bra. Har ett antal ställen där jag skall passa 2700 mm och limmet har byggt mycket mindre än 2 cm på dessa14 stenar.
 
Ytongs block är antingen 199mm eller 249mm höga. Man räknar med 1mm tjocka fogar, men i praktiken blir de lätt 2mm. Resten är ren matematik.
 
Tackar! Då har jag lite koll på vad som gäller. Någon som har arbetet med H+H? Är de 99 59 eller exakta?
/Pär
 
plura:
Om du går in på H+h:s hemsida, så får du svar på dina frågor.
När du limmar med lättbetong, tänk på att du lägger första skiftet i murbruk,
ca 15-20 mm. Detta för att du skall få en exakt yta att starta limningen från.
Sen kan du efterhand justera ytan med ett grovt slippapper. Det finns speciella
för lättbetong.
 
Hej Bengan

Jodå jag har lusläst allt om lättbetong, varför jag frågar är att jag har vänner som byggt med lättklinker och de sa att utsatt mått var 200mm men blocken levererades 190 där 10mm var fog. Fogmåttet var inräknat i varje sten. Ville dubbelkolla hur det var med olika företag inom lättbetongbranchen.

/Pär
 
Totalt bygger 10 skiften lättbetongblock från Aeroc 2020 mm (inkl grundpapp, murbruk, lim och fogarmering).

Våra Eco Term Plus är 198 mm höga +/- 1 mm.
Limmet mellan våra blocken bygger 1-2 mm.
Mellan första och andra skiftet och därefter vart fjärde skifte har vi en fogarmering, där är det en något större fog än mellan övriga skiften (själva fogarmeringen i sig själv bygger 1,5 mm).
Längst ned har vi grundpapp (1 mm) och på det murbruk (ca 15 mm).
 
Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.