E Esmaralda skrev:
Hej!

Jag undrar hur många av er här som har råkat ut för byggfusk? Vad för sorts byggfusk? Kom ni överens med företaget eller vad hände? Vart i Sverige hände detta? Var företaget certifierat?
Om du med byggfusk menar att företag ej utför saker fackmässigt eller enligt montering anvisningar så sticker jag ut huvudet och säger att 90-95% av alla entreprenörer fuskar. Men i 90% av fallen håller det ändå, dvs får ingen praktisk betydelse under 5år i alla fall

Vi har haft kanske 15 entreprenader, stora som små. Allt ifrån - (flera) badrum, tvättstuga, tak, snickeri, golv, el…you name it. Alla entreprenörer gör fel. Vi anlitar ofta besiktning man om det rör sig om mer än 250,000 kr. Vi har varit i tingsrätten en gång (vann), de flesta fel avhjälps enbart för att men inte betalar. En del fel har vi säkert missat …. En el entreprenad gick fel, då polisanmälde besiktningsmannen företaget som då lade ner o försvann.

Och ja, för våtrum o el enbart behöriga företag. Eftersom du postar under ”Badrum” så anlitar vi bara BKR behöriga plattsättare, Säker vatten behöriga VVSare .

Jag har en lång lista på byggfusk i badrum vi drabbats av. Ska jag dela den?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
wildeside
Slarv, byggfusk och ej fakmannamässigt ser man i stort sett i alla uppdrag som KA och besiktningsman.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Om du med byggfusk menar att företag ej utför saker fackmässigt eller enligt montering anvisningar så sticker jag ut huvudet och säger att 90-95% av alla entreprenörer fuskar. Men i 90% av fallen håller det ändå, dvs får ingen praktisk betydelse under 5år i alla fall

Vi har haft kanske 15 entreprenader, stora som små. Allt ifrån - (flera) badrum, tvättstuga, tak, snickeri, golv, el…you name it. Alla entreprenörer gör fel. Vi anlitar ofta besiktning man om det rör sig om mer än 250,000 kr. Vi har varit i tingsrätten en gång (vann), de flesta fel avhjälps enbart för att men inte betalar. En del fel har vi säkert missat …. En el entreprenad gick fel, då polisanmälde besiktningsmannen företaget som då lade ner o försvann.

Och ja, för våtrum o el enbart behöriga företag. Eftersom du postar under ”Badrum” så anlitar vi bara BKR behöriga plattsättare, Säker vatten behöriga VVSare .

Jag har en lång lista på byggfusk i badrum vi drabbats av. Ska jag dela den?
HEJ!

Ledsen, har totalt missat ditt svar 😬

Du får jätte gärna dela listan. Vi har råkat ut för rejält byggfusk och har nu dragit ett av alla bolag vidare med advokat. Vi har varje gång tagit in behöriga plattsättare och rörmokare men jag ser en tendens till att de inte alls kan sitt jobb.
 
E Esmaralda skrev:
HEJ!

Ledsen, har totalt missat ditt svar 😬

Du får jätte gärna dela listan. Vi har råkat ut för rejält byggfusk och har nu dragit ett av alla bolag vidare med advokat. Vi har varje gång tagit in behöriga plattsättare och rörmokare men jag ser en tendens till att de inte alls kan sitt jobb.
Hej

Listan är lång. Alla företag har varit behöriga. Inte samma badrum utan spritt över 3 st. Alla fel uppdagades av oss alt besiktningsman och korrigerades halvdant….eller helt där besiktningsman krävde det

Liten lista….

1. Felaktig el dragning i badrum (ej fixerad)
2. Felaktigt fall på golv
3. Felmonterad golvbrunn
4. Fel regelavstånd i vägg
5. Fel i montering av manschetter
6. Dåligt tätskikt vid inspektion lucka
7. Skruvar som ed bottnar
8. Fix över golvbrunn som gör den ej besiktning bar
9. Dålig målning av tak (fläckar)
10. Sned plattsättning
11. Felaktigt tröskel uppvik
12. Avsaknad av tätskikt vid dörren


Det är extremt svårt tydligen….
 
Det är sjukt att det få gå till så här.

Vi har råkat ut för byggfusk rejält. Byggare nr 1 har vi tagit vidare med advokat, så vi vet inte riktigt hur det kommer gå. Byggare nr 2 stack då han inte fick allt i förskottsbetalning, när han stack upptäckte vi många fel + att vi stod med ett halvklart badrum. Byggare nr 3 som nu skulle avsluta det lilla som var kvar har också gjort fel men säger att det inte är fel. Besiktningsmannen och rörmokaren säger att det är fel. Jag är så trött på att bråka med alla!!!!

Jag funderar på om man på något sätt kan sammanställa "alla" fel som vi privatpersoner råkar ut för och sedan ta det till Boverket. Tänker att något måste ändras, det kan inte gå till så här. Speciellt inte när vi som er tagit in behöriga företag. Det verkar sjukt enkelt att få Säkert Vatten och Våtrum.

Har ni något förslag på hur ni tror man skulle kunna ändra branschen?
 
  • Gilla
Gström
  • Laddar…
Det finns ju "fuskare" och fuskare.

Dels har vi en klass av "byggföretag" som helt enkelt har noll koll. Deras enda intresse är att få in pengarna. Det har aldrig för avsikt att göra ett korrekt jobb.

Och så har vi seriösa företag som gör "mänskliga" misstag, eller fel som kanske egentligen inte är riktiga fel.

Duktiga hantverkare gör ibland förenklingar som strikt formellt bryter mot ngn regel, men som hantverkaren i kraft av sin erfarenhet kan avgöra att det spelar ingen roll i just det här fallet. Ex. om man av ngn anledning "måste" fuska med tätskiktet på 10 kvcm högst upp vid taket på andra sidan badrummet från duschen sett. Om altenativet kanske är att riva bort en stor ventilationstrumma för att komma åt.

Ett annat exempel är när en elektriker drar en kort stump "egentillverkad" kabel melan utlopp ur vägg och en bänkbelysning monterad under köksskåpet. Man har då FK, enskilda trådar ut ur väggen. De får inte gå åtkomliga. Det helt korrekta sättet är att dra en mantlad installationskabel hela vägen genom röret, vilket kan vara nästan omöjligt den är för styv.

De flesta elektriker skalar istället av en stump mantel från en instalationskabel, och trär trådarna igenom manteln. Man har då tillverkat en kabelstump på 10 - 20 cm. Detta är egentligen inte Ok. Installationskabeln har en annan typ av trådar i sig (enkardeliga), medan trådarna som kommer ut ur väggen är flerkardeliga (lite mjukare). Därmed har man tillverkat en ny kabeltyp som saknar typgodkännande. Och detta slår tydligen vissa bes. män ned på ("vad heter den här kabeltypen?"). Det är en lösning som "alla" elektriker gör. Men det är formellt fel.
 
Jag förstår vad du menar.

Visst är det skillnad på byggfusk och byggfusk. Vår rörmokare säger att alla kan göra fel men beroende på hur man hanterar det visar vilket sorts företag man är. Vi har t ex haft ett trappföretag hos oss och det blev inte helt bra från början men de har åtgärdat det och vi är hur nöjda som helst. Däremot vår entreprenad hade så mkt fel så det slutade med att vi fick riva ut det nya badrummet och har nu ett svart hål. De har gjort medvetna fel där de har tejpat för hål på fixturen t ex. Sedan att det finns hantverkare som gör lösningar kan väll som du beskriver också vara ok om man har en dialog om det och beställare godkänner.

Jag är ute efter riktiga fuskare som bara gör allt så snabbt som möjligt och som gör fel, har inte utbildning och löser saker med tejp t ex. Nu när vi har råkat så illa ut så pratar man ju om det och det är läskigt hur många det är som råkat illa ut av dessa hantverkare. Sedan finns det så klart många bra företag också.
 
Att på riktigt höja kvaliteten i byggbranschen tror jag är omöjligt. Men det skulle kunna gå att få bort de värsta skojarna om man hr ngn form av certifieringssystem. Där man blir avreggad om alltför många fel anmäls. Det finns system åt det hållet i vissa delstater i USA. Men även där tror jag att det bara gäller för nybyggen och andra bygglovspliktiga byggen.

Annars är det ju lite frestande att titta på skillnaden mellan järnvägstrafik och flyg.

I flygbranscen finns rigorösa reglesystem för att upprätthålla dritfsäkerheten på flygplanen. Både i kontruktionsfasen och senare under drift. Ett flygplan har egentligen fullkomligt magisk driftsäkerhet.

Jämför man då det med tågtrafik som åtminstonde för mig som lekman förefaller vara mycket enklare att få att fungera än flyg. Så blir ju kvaliteten och driftsäkerheten direkt skrattretande. Men för tågen finns relativt få regler, och de som finns följs inte. Glömmer inte för rätt många år sedan när det barta fanns SJ. Efter en av de sista stora tågolyckorna innan säkerhetssystemet ATC infördes. Haveriutredaren sade att tyvärr är SJ en statlig myndighet och har därför inget trafiktillstånd som, vi kan dra in. En totalt inkompetent reparatör hade då kopplat om en körsignal så att grönt och rött ljus blev förväxlat...

Så om man inför tvingande rigorösa kvalitetssystem så blir det både bättre och billigare, verkar det som. Det är ju typiskt avsevärt billigare att flyga från A till B, än att ta tåget. Och sannoliheten att komma fram till B i någorlunda rätt tid är avsevärt högre om du flyger. Båda faktorerna är i mina ögon helt orimliga.

Men jag tror inte att man skulle få samma effekt med en lika rigorös kvalitetskontroll på byggen, Det skulle troligen bli mer rätt, men till en fullkomligt astronomisk kostnad. Kvalitetssystemen som stödjer flygtrafiken har kostat och kostar helt osannolika summor att sätta upp och hålla igång, men de appliceras på väldigt många likadana flygplan. varje bygge är unikt, att sätta upp den nivån av kvalitetssystem skulle troligen kosta hundratals miljoner per bygge, innan man ens får börja fundera på att faktiskt bygga någonting, även om det bara gäller ett trädeck.
 
Oj, det där med tåg och flyg har jag aldrig funderat på. Ett certifierings system skulle ju helt klart kunna hjälpa, intressant :) Jag hade faktiskt en liknande tanke då våra hantverkare vid vissa tillfällen varken kan svenska eller engelska, hur ska dom kunna våra regler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.