Tjaa. Jag var med om en jordbävning magnintud 5,3 (så avsevärt klenare än denna nu i Turkiet), i Kalifornien i höstas. Stod med bilen vid ett rödljus i centrala San Jose, kändes som bilen plötsligt träffades av stormvindar, kunde inte förstå vad som hände. Sedan såg jag att glasytorna på skyskrapan jag stod bredvid buktade sig som högtalarmembran. Jag trodde fortfarande att det var ett vindfenomen. Men konstigt. Kändes som bilen åkte fram o tillbaka i sidled 5 -10 cm.

Sedan en stund senare när jag kom fram till konferensen jag skulle delta i pratade alla om jordbävningen, och hur stor risk det var för fler efterskalv. Då fattade jag.

Men denna ändå relativt starka jordbävning orsakade överhuvudtaget inga skador någonstans. Så det spelar nog rätt stor roll hur bra man är på att följa byggstandard.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
om folk är klyftiga nu kan man skylla på erdogan´s fel och tvinga honom avgå och så är FN dramat urvägen ^^
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått stor respekt för borgmästaren i Erzin som stått emot påtryckningar om svartbyggen:

"– Det var skador på vissa byggnader, men ingen dog i rasmassor och inte ett enda hus kollapsade. Jag godkände inte en enda svartbygge. Många var arga på mig, men nu är mitt samvete rent, säger 44-åriga Ökkes Elmasoglu som sedan 2019 varit borgmästare i staden Erzin som ligger knappt åtta mil från det första skalvets epicentrum...."

"...Han medger att det förekom svartbyggen före hans tid, men att man sedan dess bara anlitar lokala byggföretag och att de inte får köpa sig fria genom några kryphål. Juristutbildade Elmasoglus uppfattning är att byggtillsynen inte fungerar i Turkiet, att regeringen överlåter ansvaret på privata aktörer som ofta bara besiktigar byggnaderna via bilder...."

Efter skalvet i Turkiet 1999 infördes en jordbävningsskatt (bland annat på mobilabonnemang mm) som gav staten 360 miljarder kronor. man kan nog lugnt säga att inte mycket av de pengarna har gått till att säkra byggnader, snarare till att gynna byggföretag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag har fått stor respekt för borgmästaren i Erzin som stått emot påtryckningar om svartbyggen:

"– Det var skador på vissa byggnader, men ingen dog i rasmassor och inte ett enda hus kollapsade. Jag godkände inte en enda svartbygge. Många var arga på mig, men nu är mitt samvete rent, säger 44-åriga Ökkes Elmasoglu som sedan 2019 varit borgmästare i staden Erzin som ligger knappt åtta mil från det första skalvets epicentrum...."

"...Han medger att det förekom svartbyggen före hans tid, men att man sedan dess bara anlitar lokala byggföretag och att de inte får köpa sig fria genom några kryphål. Juristutbildade Elmasoglus uppfattning är att byggtillsynen inte fungerar i Turkiet, att regeringen överlåter ansvaret på privata aktörer som ofta bara besiktigar byggnaderna via bilder...."

Efter skalvet i Turkiet 1999 infördes en jordbävningsskatt (bland annat på mobilabonnemang mm) som gav staten 360 miljarder kronor. man kan nog lugnt säga att inte mycket av de pengarna har gått till att säkra byggnader, snarare till att gynna byggföretag
DN's artikel om det här är utanför betalväggen just nu
Uselt och tragiskt i ett högriskområde för jordbävingar, tre plattor i jordskorpan möts i det drabbade området.
Borgmästare i turkisk stad utan dödsoffer: ”Godkände inga svartbyggen” - DN.SE
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 2 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Ansvarige kommer nog undan, tyvärr
[länk]
"Erdogan har lovat att man ska bygga upp de raserade husen inom loppet av ett år."

Jag ser en massa fuskbyggen framför mig...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ironiskt nog så var ju jordbävningen -99 en del i Erdogans väg till makten...
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Ansvarige kommer nog undan, tyvärr
[länk]
Som alltid ^^ mendans en vanlig filur skulle bli arkebuserad i en skogsdunge om man försökte göra 1% av vad andra gör 100% fulspel i
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bara för att vissa hus står upp och huset bredvid är totalt raserat så behöver det inte vars byggfusk.
Mark rör sig olika överallt.
 
T twoody skrev:
Bara för att vissa hus står upp och huset bredvid är totalt raserat så behöver det inte vars byggfusk.
Mark rör sig olika överallt.
Eller så står huset kvar med sådana skador att det ändå måste rivas.
Det är väl ett av de stora problemen att kontrollera hus i områden med stor förödelse om de kan användas eller måste rivas.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
J
Karma
 
  • Arg
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
LoweW
J Johannes56 skrev:
Karma
Vilket jävla sätt att uttrycka sig om tiotusentals människors död. Även om yrkar för dödstraff för de som är direkt skyldiga till den dåliga kvalitén på byggnaderna så är det ju många fler helt oskyldiga människor som dött.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
 
J
LoweW LoweW skrev:
Vilket jävla sätt att uttrycka sig om tiotusentals människors död. Även om yrkar för dödstraff för de som är direkt skyldiga till den dåliga kvalitén på byggnaderna så är det ju många fler helt oskyldiga människor som dött.
Syftade på byggfusket och inte människorna som dog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.