Har hitta flera trådar om hur mans kalls e på plast bakom badrumsväggen, mot yttervägg. Svaren spretar, förmodligen ed ändrade regler över tid. Hur bör man göra idag? Jag håller på och bygger ny övervåning på vårt gamla hus. Jag har precis satt byggplast på alla väggar. men har ännu inte reglat upp inre regling. Så det går fortfarande att göra anpassningar
Väggen är byggd utifrån och in, Panel-gles-vindskiva, trästomme- PLAST. trästomme- 15mm plyfa-gips, tätskikt (Kiilto eller Ardex). Är det ok att göra så idag. elelr bör plasten bytas ut mot en ångbroms elelr likande utmed Badrumsväggen. Jag har använt ISover VArio Extra i taket, och ahr några meter kvar.. Är det lönt att skära bort 3,5m av plastfolien där Badrumsväggen hamnar, och montera Vario Extra här istället? Eller är dagens tätskiktssystem så bra att det inte spelar någon roll?
 
Reglerna har inte ändrats på flera år. Grundregeln är att man aldrig ska ha två täta skikt

Schematisk illustration av väggkonstruktion med keramiska plattor, angbroms, isolering och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Reglerna har inte ändrats på flera år. Grundregeln är att man aldrig ska ha två täta skikt

[bild]
Tack! Sett den bilden också, men samtidigt en drös artiklar som pekade på hur behovet var utifrån nuvarande tätskikt mm. Nu är ju min vägg öppen, och jag har massa Vario Extra ångbroms liggande.
Så det känns ju som rena tjänstefelet att inta lägga i 3,5m av den. Lite skillnad kanske för de som redan byggt klart väggar eller renoverar i befintlig miljö.
 
Som sagt var, grundregeln är; Aldrig dubbla täta skikt. Hur man löser det beror såklart på förutsättningarna på plats, men enklast när man har allt öppet är att göra enligt standardvåtrumsväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.