D
Har svårt att tro att någon kund går med på att installera ett badrum med för lågt flöde i golvbrunn eller för lite lutning på golvet. Helt klart en efterkonstruktion från entreprenören.

Sen oavsett så ska inte en entreprenör godkänna något sådant påhitt ändå. De ska ju förstå vad de håller på med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om en entreprenör anser att det inte går att lägga halvförband så får man väl tacka nej till arbetet.
 
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om en entreprenör anser att det inte går att lägga halvförband så får man väl tacka nej till arbetet.
Vilka orsaker kan det vara?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilka orsaker kan det vara?
På golvet så är det svårt att få snyggt fall med olika förband, 10 x10 eller mosaik är lättast.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
På golvet så är det svårt att få snyggt fall med olika förband, 10 x10 eller mosaik är lättast.
Svårt för en amatör eller svårt för proffs?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svårt för en amatör eller svårt för proffs?
Svårt för alla, tänk själv hur det funkar med tex ett halvförband där fallet börjar, det går liksom inte att böja klinker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Svårt för alla, tänk själv hur det funkar med tex ett halvförband där fallet börjar, det går liksom inte att böja klinker.
Nä underlaget får väl anpassas?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä underlaget får väl anpassas?
Gå in i ditt badrum med ett vattenpass eller en rätskena och kolla om golvet är 100% jämnt i alla riktningar.
 
M maxmsm skrev:
Gå in i ditt badrum med ett vattenpass eller en rätskena och kolla om golvet är 100% jämnt i alla riktningar.
Man får planera plattsättningen så fallet blir som man vill. De badrum jag gjort har alla haft som ett kors mot brunnen och fall från hella våtutrymmet. Men det kräver planering och inga ändringar av kakel efter placering av brunnen mm.
Det sista med 60x30 klinkers.
Blev idiotförklarad av entreprenören att jag ville ha plattan 4 cm lägre i badrummet, men när alt fall var klart så skkilde det endast 8 mm mot resten vid entrén.
Ja det är fall överalt.
 
tommib
Halvförband är möjligt om man t.ex. har ett helt rakt fall, vilket man kan ha om man har ett långsmalt badrum med en golvbrunn av Unidraintyp längs med ena kortväggen. Eller ja, det går ju även om man har en sådan brunn längs en långvägg också men det lär se lite knepigt ut. Poängen är att halvförband är väldigt svårt av rena geometriskäl att lägga med fall i två riktningar. Kuvertskärning kommer se rätt konstigt ut om jag tänker rätt, det blir som en sågtandslinje.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Gå in i ditt badrum med ett vattenpass eller en rätskena och kolla om golvet är 100% jämnt i alla riktningar.
Vad har det med att lägga klinker i förband med att göra? Mina klinkers ligger inte i förband och därför finns ingen anledning att mäta något.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad har det med att lägga klinker i förband med att göra? Mina klinkers ligger inte i förband och därför finns ingen anledning att mäta något.
Jag tänkte att du skulle förstå om du såg vart fallet började och kunde då tänka dej att plattorna inte har raka, jämna skarvar utan varannan rad ligger en halv platta längre fram.
 
tommib
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mina klinkers ligger inte i förband
Ligger de slumpmässigt? Iofs möjligt men osannolikt. Mer troligt är att de ligger i korsförband (eller rak sätttning). Här är en länk om du vill se mer om olika typer av förband.

Det går att göra kuvertskärning vid brunnen även om det är halvförband. Se t.ex. denna bild (stulen från FB, här)

Vattenpass på kakel, kontrollerar sluttning vid golvbrunn i badrum. Noggrannhet i hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker dock inte att det är så snyggt även om det är ett exempel på ett i mitt tycke snyggt jobb efter förutsättningarna. Vilka förutsättningar som gäller i fallet som artikeln handlar om är svårt att veta och det låter som att mycket mer har blivit fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Petter Forsen skrev:
Man får planera plattsättningen så fallet blir som man vill. De badrum jag gjort har alla haft som ett kors mot brunnen och fall från hella våtutrymmet. Men det kräver planering och inga ändringar av kakel efter placering av brunnen mm.
Det sista med 60x30 klinkers.
Blev idiotförklarad av entreprenören att jag ville ha plattan 4 cm lägre i badrummet, men när alt fall var klart så skkilde det endast 8 mm mot resten vid entrén.
Ja det är fall överalt.
Jag kanske inte förstår dig helt rätt, men har själv ett steg ner i badrummet efter renovering som vi själva efterfrågade pga den låga takhöjden. Dvs vi sänkte golvet så pass mycket att man nu tar ett litet kliv ner vilket vid dörren då är högsta punkten är ca 5 cm. Känns även bra om någon skulle översvämma badrummet så rinner det inte ut i hallen i första taget. Dock ska det tilläggas att detta egentligen inte är ok därför att det inte är ok enligt tillgänglighetsreglerna. I tvättstugan klåpade sig dock hantverkarna när de skulle gjuta golvet så istället för att det blev ett litet steg ner så blev det ett litet steg upp. (golvet blev ca 8-10cm för högt!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.