Vi är två familjer som har köpt varsin avstyckad tomt brevid varandra. Nu råkade det bli så att vi (utan att vi visste om varandra) båda två har valt samma hustillverkare som i sin tur anlitar samma byggfirma.

Nu är det snart dags att skriva kontrakt med byggarna och vi undrar lite om det är läge att lägga upp en liten "prut-strategi", för det måste väl medföra en hel del fördelar för byggfirman att bygga två hus samtidigt, brevid varandra? Tänker runt leverans av maskiner, färdkostnader, mm mm. Någon som har varit i denna situationen, eller som har en aning om vad detta skulle kunna innebära i fördelar för byggfirman? Finns det att pruta lite på, kanske försöka få in något extraarbete typ trädäck, vad vet jag?

Hur har ni andra gjort, är det skarpt läge när det är kontraktsdags, kan man överhuvud taget pruta något hos byggaren???
 
Jag tycker det känns som prutläge, storleken på den vet jag inte. Har aldrig köpt nytt hus...
 
Prutmån är nog svårt , byggfirman går nästan alltid under "fasta" avtal/priser mot hustillverkaren och det finns nästan inga marginaler.
Och hustillverkaren kan nog inte pruta heller, möjligtvis ni kan förhandla till er nåt bättre materialval på nåt ställe( t.ex dyrare golv i nåt rum), eller nåt men räkna inte med nåt storprut.
 
Det torde ju bli en del billigare för dom. Går dom dessutom på fast pris så borde dom få bra mkt bättre marginaler- just som du säger pga maskinhyra, framkörningskostnader och bara en sån sak som att ta emot och lasta av leveranser mm

Frågan är om du har ett prutläge dock ?
Kan du välja ngn annan om dom inte vill pruta ?

/K
 
F
Gå in i förhandlingen med förutsättningen att det kommer att bli smidigare och billigare för entreprenören. Fraktkostnader för grävmaskin, bod för gubbarna, diverse samordningsvinster, gjutning samtidigt kanske?

Sen så kan du och granne kanske göra en deal på att dela byggström tex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.