Ska bygga lösvirke i Riala och vill gärna ha tips på bra byggfirmor i Roslagen eller Norrort. Känns vanskligt att kontakta firmor på måfå, man vil gärna ha lite referenser.

Ska tillägga att det känns för jävla bra att äntligen ha fattat beslutet, efter mycket velande fram och tillbaka: 180 kvm i 2 plan, trähus i gammal stil med glasveranda och spröjsade fönster i lösvirke. Nu kan vi verkligen sätta igång och planera inför vårens bygge. Måste få ropa ett HURRA HURRA för här är vi på väldigt bra humör pga detta. Drömhuset står snart där!! ;D
 
Hemmakatten
Vi har precis börjat bygga - 5 km från dig! :) Lösvirke, delade entreprenader och en del eget arbete.

En lokal, mkt duktig snickare som är samordningsansvarig. Grundläggare som kan sitt jobb. Hittills är allt MYCKET bra.

Om du lovar att inte "ta" snickaren förrän i november så kan du maila mig för namn på alla hantverkare du lär behöva. Plus är att alla är lokala, vilket betyder att de gör ett bra jobb och är måna om sitt rykte och att de lär vara superintresserade av att ha 5 minuters bilfärd till jobbet. :)
 
Hej Hemmakatten! Jag har skickat ett personligt meddelande till dig. Du får gärna svara om du hinner. :D

Tack på förhand!

Mvh
Maria
 
Hemmakatten
Ledsen att jag inte svarat tidigare, men det har varit lite mycket nu med bygget. (Inte för att jag klagar, det är UNDERBART att det äntligen sätts igång!! :D)

Som jag förstått det tänker ni bygga ett lösvirkeshus. Det är då OERHÖRT VIKTIGT att hitta hantverkare man har förtroende för. Vårt bygge är försenat ett år pga att vi inte fick tag på byggare som vi fick förtroende för. För oss fick detta även ekonomisak konsekvenser eftersom vi nu inte kan skjuta upp (all) den reavinstskatt när vi sålde förra huset. Vi har även bott temporärt i två år (sen vi sålde huset), först i hyrt radhus, sedan i sommarstuga över vintern och nu i husvagn på tomten där vi bygger. Berättar detta bara för att du ska förstå hur viktigt det har varit för oss att få tag på "rätt" entreprenörer.

Jag tycker att ni skall komma ut och titta hos oss och se hur de bygger. Ni har nu guldläge och kan följa vårt bygge och våra hantverkare och bilda er en egen uppfattning om kvalitéen på arbetet. Skickar dig ett privat mess.

Grundläggaren är en firma som Sweli här på forumet har rekommenderat. Platschefen (som dessutom är delägare sedan 1 juni) är mkt skicklig. Han har påtalat felaktigheter i k-ritningen, kommit med förslag på lika bra med billigare lösningar mm. Han berättade (mkt ärligt gjort) att formsättning av vår gjutna jacuzzi och vårt gjutna nedsänkta badkar är de inte världsbäst på, så i morgon kommer snickarna och gör denna lite mer avancerade formsättning. Vår grund har en sockelmur i framkant som fylls upp och sedan gjuts en platta. Vi kommer även att ha gjutna höga trädgårdsmurar. Även här blir det ett bra samarbete medsnickare o grundläggare.

Snickaren är från byn och har ett mycket gott rykte. Redan innan han börjat har vi diskuterat massor, lösningar, utseende mm. Han har pratat med elektirker, rörmokare mfl. som vi träffat och fått bra kontakt med. Prismässigt ligger alla dessa på en nivå strax under Sthlms-priser. Har också blivit introducerad till lokala brädgården (i närheten av Riala) och ägnat lång tid att diskutera fasningen/vinkeln på fasadpanelen med ägaren. Han tycker inte alls att sådant är konstigt utan tvärtom kul. Dessutom ville han bara sälja granpanel. Till innertaken granpanel av en hög kvalitet, en sämre kvalitet kan innebära att kvistarna torkar ur. För oss är det bara att tacka och ta emot all denna kunskap och vara tacksam för att folk härikring är så engagerade i vårt husbygge.

Jag hoppas att det blir likadant för er. Jag vidarebefordrar gärna namn o tel.nr till alla vi anlitar. Har frågat dem o de tycker att det är ok. Men som sagt, jag ser gärna att vi träffas innan. Även vårt rykte i bygden kan komma på skamom vi rekommenderar "hemska" personer.
 
Är ute efter bra byggfirma i Roslagen - Ljusterö för stomresning av hus. Vad är företagsnamnen på firmorna ni talar så gott om? Det är väl inga hemligheter?!?
 
Hemmakatten
Tro mig, om jag la ut namnen här på forumet skulle firman bli nedringd. Jag har lämnat ut namnet på snickaren/byggaren till tre personer här på forumet. Två av dem har anlitat byggaren, en för ett helt hus i lösvirke, en annan för en större tillbyggnad.

En liten firma har inte tid med så många större jobb på ett år. Byggaren har dessutom så mycket jobb han vill, finns inte med i telefonkatalogen och tar bara jobb på rekommendation. Percis så som vi kunder vill ha det när vi anlitar hantverkare. ;)

Nu tar ju inte en stomresning nån längre tid och Ljusterö är nästan på "hemmaplan". Men fortfarande lämnar jag inte ut namn o tel.nr utan att ha hört med snickaren och jag pratar inte med snickaren innan du i så fall skickat ett privat PM till mig.
 
Har haft otur och blivit av med firman som i princip skulle göra allt med vårt husbygge ute på Ljusterö (schakta, avlopp, brunn, grund, stomresning och jobb inomhus). Han fick in ett storjobb så precis innan vi skulle skriva kontrakt hoppade han av.

Nu står vi lite i "skiten" och googlar runt efter andra firmor. Det som främst är intressant är stomresning, då vi verkar fått tag på en markentrepenör som är bra med bra referenser. Innejobbet kommer vi till stor del göra själva.

Hur har det gått med dessa byggen som ni skriver om i denna tråd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.