Som vissa av er säkert uppmärksammat har staten infört ett "utökat konsumentskydd" för småhusbyggen. Det innebär bla att konsumenttjänstlagen ändrats så bevisbördan vid eventuella fel ligger hos leverantören, inte kunden. En del andra positiva ändringar har också införts, men en del har inte blivit riktigt genomtänkta.

Från och med årsskiftet behöver alla som bygger småhus en byggfelsförsäkring och en färdigställandeförsäkring för varje entreprenör vars arbeten överstiger ett visst belopp. För de som bygger prefab hus är detta ingen större grejj, lite ökade kostnader men mestadels är det positivt.
För oss självplågare är det dock ett stort bekymmer eftersom eget arbete inte går att försäkra. Färdigställade försäkringen kommer vi oftast ifrån men byggfelsskiten måste vi ha, annars blir det inget bygglov. Har man gjort bygganmälan 2004 har man klarat sig med för oss som inte gjort det tillkommer försäkringen.
Ok, men vad är det som är så dåligt då? Jo en byggfelsförsäkring täcker in skador som inträffar pga brister i konstruktion, material eller entreprenad under de första 10 åren och som inte täcks av hemförsäkring eller liknande. Eftersom eget arbete inte går att försäkra innebär det att försäkringen bara täcker konstruktion och mtrl för självbyggare, men den kostar lika mycket ändå, alltså runt 1-2% av totala produktionskostnaden. För ett hus med produktionskostnad på 1 miljon uppskattade Bostadsgaranti att det skulle kosta runt 15000. Gar-Bo vill ha ca 25000. Eftersom 90% (också enligt Bostadsgaranti) av felen orsakas av entreprenörer betalar man för ingenting.

Nån som vet hur man kommer runt detta? Jag vill inte skänka pengar till ett försäkringsbolag pga nån dum lag!!

/B
 
En fråga:

Var finns de regler som säger att byggfelsförsäkring inte skulle erfordras vid en produktionskostnad < 10 bbl?
Har byggnadsnämnden accepterat detta?
 
Står i samma situation som föregående. Har tagit ledigt 1/2 år för att bygga själv så långt som mögligt. Men nu....byggnadsnämden fodrar en byggfelsförsäkring!!

Min grävmakinist har ju ingen försäkring som omtalats, grunden upphandlar jag som byggsats och monterar själv inkl. armering enl anvisning. Guteriet hade jag tängt ge bort till en gjutarfirma.
Huset har en arkitekt ritat åt mig och väggelementen snickrar en erfaren snickarfirma i hop. Takstolarna köper jag av en takstolsleverantör och snickarna monterar hela huset "utvändigt färdigt i stomme. Sen vill jag sköta resten själv eftersom jag inte vill ha standard.
Undrar var friheten att bo som man vill tagit vägen??

Tänker aldrig betala en "Byggfelsförsäkring på 25000 till ett f-bolag som när det krisar i alla fall hittar sin utväg för att slippa betala.
Kom igen "gubbar" de e not fel här!!!
"Made in Sweden" igen som nån sa!
S/
 
Det är fel på hela svenska systemet tycker jag... skulle det inte bli bättre för alla småhus byggare med den nya lagen... ??? ??? utan att dom får betala skjortan för något som dom ändå inte får när det väl gäller... ???
Spräng o gör om... 8)
 
Jag har lusläst propositionen och lagtexten och i denna står inget om något exakt gränsbelopp.
I förarbetena står endast att man anser att byggnadsnämnden, vid fritidshus och om- och tillbyggnader där kostnaden för försäkringen skulle bli oskäligt hög i förhållande till produktionskostnaden, bör kunna ge avkall på försäkringskravet.

Att något sådant avsteg skulle kunna göras vid byggande av permanentbostad nämns dock inte.
Jag har också från Gar-Bo hört talas om en gräns på 10 bbl. Lösningen lär väl bli någon luddig kompromiss....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.