Bygglovet håller på att gå igenom ;D ;D.
Komunen ringde idag och frågade om jag tecknat någon byggfelsförsäkring ? Jag svarade med att jag fundera på Garbo ? Lovade att ta med detta på första samrådnadsmötet...Så vad/vilka ska jag välja ?
Ni som bygger vad har ni för råd och vad kostar försäkringen ?
 
Min erfarenhet är att du som byggherre inte kan teckna en byggfelsförsäkring. De måste entreprenören tillhandahålla. Jobbigt kapitel efter 2005 då nya regler gäller
 
Pratade med en kille från komunen idag och han sa att i och med att du skickade in bygglovsansökan dec2004 kan jag inte kräva att du ska ha en byggfelsförsäkring. Frågan är om man måste ha det för egen skull, när man bygger lösvirke med stomresning på entreprenad ?
 
Sitter i en liknande situation, bygglovet skickades in 12/12 -04 , men bygganmälan (tyvärr) efter nyår den 20/1 -05. Har dragit detta fram o tillb mellan olika handläggare på kommunen men än så länge inte kommit någonstans. Jag vill slippa denna för mig "ONÖDIGA" försäkring då jag ska göra det mesta "själv". Har varit i kontakt med advokatbyrå bara för att höra mig för , och enl de så verkar denna lag inte vidare övertänkt för "gördetsjälvare". Ska på mån träffa kommunens jurist och överlämna en ansökan om dispens från byggfelförsäkring pga stora delar eget arbete. Blir säkert ett nej, men först vid ett skriftligt nej som det förmodligen blir, kan länstyrelsen (enl samtal) behandla ett överklagande samt en granskning av lagtexten. Lagtexten lämnar ju inte mycket utrymme för gördetsjälvare...Sen kan man undra över 1§ i lagen som lyder: När en näringsidkare uppför en byggnad som helt eller till övervägande del....bla bla ........ska det för byggnads arbetet finnas en byggfelsförsäkring. Jag tolkar säkert fel, men som "gördetsjälvare" så är då jag då ingen näringsidkare, snarare konsument. Ska bli intressant...Mvh/F
 
Mycket intresant stäng.
Jag har inte tänkt något på det här med byggfelsförsäkring men det verkar ju helt sjukt att man ska pröjsa dyra pengar för en tjänst man aldrig kan utnytja.
Det måste ju finnas något kryphål i lagen som man kan hänvisa till :-/
 
Frank_Svensson, Du citerar lagen om byggfelsförsäkring i det gamla utförandet, som gällde fram till 2005-01-01.
Nu efter nyår är den ändrad, därav dessa oklarheter eftersom den är mycket tvetydig.
(Den nya versionen har tillägget "m.m." i namnet då den även reglerar bestämmelserna för färdigställandeförsäkringen).

I den nya versionens § 1c står det: "Den som för egen räkning utför eller låter utföra ett byggnadsarbete (byggherren) skall se till att det finns en byggfelsförsäkring, om det krävs en sådan enligt denna lag."

Läser man bokstavligt "Den som för egen räkning utför" så så skall det alltså finnas en byggfelsförsäkring även för det egna arbetet.

I lagens § 6 står det vidare bl.a. : "En byggfelsförsäkring får innehålla villkor om att kostnader för fel som har vållats av den som är byggnadens ägare eller av hans eller hennes anställda ersätts endast om felet har vållats även av någon annan eller om det annars finns särskilda skäl för det."
Snacka om otydlighet !

Jag har frågat Bostadsgaranti, som ju lämnar sådana här försäkringar. De säger att om man lämnar in en försäkringsbeställning för de delar där man har tecknat entreprenadkontrakt (med entreprenörer och belopp angivna) samt även beskriver vad man skall göra själv och vad detta arbete ungefär skulle kosta om man anlitade en entreprenör, så utfärdar de en försäkring på hela beloppet men beräknar premien på bara det belopp som kontrakten uppgår till. Försäkringen gäller naturligtvis då inte för det beskrivna egna arbetet.

Frågan är då vad byggnadsnämnden säger om de upptäcker att försäkringen inte omfattar det egna arbetet.

Krångligt!. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
 
Så nu är goda råd dyra!
Har fått offerten från Gar-Bo för delad entreprenad 1,1 M totalt i entreprenad och det blev 25.880 plus nästan 5.000 för slutbesiktningen altså 30 papp för försäkringen...... :-[
Byggnadsnämden är hårdnackad. "Ingen försäkring inget igångsättningstillstånd".

Vad göra?

/S
 
Hör dig för med bostadgaranti också vad en försäkring skulle kosta hos dem. Enligt min KA är Gar-bo dyrast.

Jag fick bygglovet igår, där stod det nåt om småhusgaranti också, är det nån som vet vad det är?
 
Med småhusgaranti menar man säkert färdigställande- och byggfelsförsäkring som diskuteras  i den här tråden m.fl. under denna avdelning. Kolla med kommunen.
 
Frank_Svensson skrev:
Sitter i en liknande situation, bygglovet skickades in 12/12 -04 , men bygganmälan (tyvärr) efter nyår den 20/1 -05. Har dragit detta fram o tillb mellan olika handläggare på kommunen men än så länge inte kommit någonstans. Jag vill slippa denna för mig "ONÖDIGA" försäkring då jag ska göra det mesta "själv". Har varit i kontakt med advokatbyrå bara för att höra mig för , och enl de så verkar denna lag inte vidare övertänkt för "gördetsjälvare". Ska på mån träffa kommunens jurist och överlämna en ansökan om dispens från byggfelförsäkring pga stora delar eget arbete. Blir säkert ett nej, men först vid ett skriftligt nej som det förmodligen blir, kan länstyrelsen (enl samtal) behandla ett överklagande samt en granskning av lagtexten. Lagtexten lämnar ju inte mycket utrymme för gördetsjälvare...Sen kan man undra över 1§ i lagen som lyder: När en näringsidkare uppför en byggnad som helt eller till övervägande del....bla bla ........ska det för byggnads arbetet finnas en byggfelsförsäkring. Jag tolkar säkert fel, men som "gördetsjälvare" så är då jag då ingen näringsidkare, snarare konsument.  Ska bli intressant...Mvh/F
Ansökan om dispens inlämnad. Svar: Nämnden tar upp det på mötet den 23/3...Jag tänker inte vänta så en överklagan är skickad idag till kommun, för vidarebefodran till Länsstyrelsen. Fortsättning följer på denna "försäkringadockusåpa". Mvh/F
 
Gjorde som du sa "calssoni" begärde in anbud från Bostadagaranti, corrigerade lite i min frågeställning eftersom jag fått några tips från en annan tråd här. Och se där ...plödsligt blev premien 12.000!!!! Betalt och klart, ....får försäkringspolicyn i börgan av veckan, så nu kör jag!
Tackar alla som gett mig råd! Sparade ju en massa stålar på denna informativa sait för byggare!
/S
;D ;D
 
Kan du dela med dig av dina råd för att sänka premien.
 
Någon som lyckats med att slippa försäkra det egna arbetet? Måste komunen verkligen ha in en försäkring för eget arbete på måleri och delar av snickerijobbet , tex lägga golv. Tycker att det är OK att ha föräkring på grund, vvs, el etc men måleri. Vad kan gå fel?
 
För vår del räckte det att vi sa till kommunen att vi tecknat en försäkring, vad den täckte frågade de aldrig. Vi har försäkrat grund + stomme. Resten gör vi själva och jag fick uppfattningen från försäkringsbolaget (Bostadsgaranti) att det inte gick att försäkra det egna arbetet, men det verkar som att alla har fått olika information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.