Som rubriker lyder så gäller det byggfelsförsäkring, undrar nu om man måste ha det numera.
Har hört att det ej skall behövas då den i stort sett inte gäller för nåt i alla fall, skall bygga åt mig själv och har då hört att det ej skall behövas!?!?
 
Vi skall bygga hus och har fått tydligt besked på att vi som byggherre skall teckna byggfelsförsäkring och att samtliga entreprenörer skall ha färdigställandeskyddförsäkring. Det råder inga tveksamheter om detta enligt kommunens bygglovsingenjör.

Bostadsministern har uttalat sig och sagt att han vill ta bort byggfelsförsäkringen: http://www.betong.se/?p=3238
Mig veterligen har inget har hänt i frågan. Tyvärr.
 
Enligt nya PBL så är de som bygger i egen regi undantagna från kravet på byggfelsförsäkring.
Det är kommunen som har sista ordet om försäkringen behövs eller inte.
Jag bygger i egen regi och behöver inte teckna försäkringen. (fick bygglov april -12)
 
OK, men enligt våran byggingengör i våran kommun så skulle jag(byggherren) även se till att jag hade färdigställandeförsäkring. Men nu så läser jag att UE(underentrepenören) skall ha det själv!! Vad är det som är korrekt??
 
Hehe, om inte jag är helt fel ute så är det ju ingen idé för dig att teckna en färdigställandeförsäkring som skyddar dig själv som byggherre mot att du själv som entreprenör inte färdigställer bygget åt dig själv:)

Intressant läsnng om förslag på nya regler: Det finns en departementspromemoria med ett förslag om att kravet på obligatorisk byggfelsförsäkring ska tas bort. (Ds 2011:2). Något beslut har ännu inte fattats. Se http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/91/67/75fbe815.pdf
 
Brushanen skrev:
Hehe, om inte jag är helt fel ute så är det ju ingen idé för dig att teckna en färdigställandeförsäkring som skyddar dig själv som byggherre mot att du själv som entreprenör inte färdigställer bygget åt dig själv:)
Din observation är helt riktig. Men det är ju just det som är problemet med byggfelsförsäkringen för självbyggare. Man är tvungen att teckna en svindyr försäkring som inte ens har en teoretisk möjlighet att falla ut.
 
En färdigställandeförsäkring får du inte (hos det bolag jag kollat) teckna som privatperson, det är bara entrepenörer som kan teckna dem.
Byggfelsförsäkring är man, enligt PBL, inte längre tvingad att teckna som självbyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.