Hej, bygger ett inglasat uterum ihop med det bef. 1½ plans huset.
Har källare och garage och bygger därför uterummet på uppmurade källarväggar med
en öppen lösning.Hela konstruktionen med limmträbalkar och tak är klart.
Golv bjälklaget består av 220x45 med en längd på 4 meter.De sitter cc 60.
Nu tänkte jag kottla med cc 120 , för det bör väll passa med sk standard isolering 55x115cm?
Min fråga är i stället för en trad. blindbotten , kan jag spika en asfaltboard underifrån.
Och sedan fylla upp med isolering. Hade inte tänkt använda ngn plast i konstruktionen.
Vad tror ni om detta?
Mvh A
 
Vanligen när man skall isolera sådana här grejer så är det väll brukligt att skruva 45*45 i botten på golvbjälkarna och sedan lägga skivor på dessa spikade med tätningsmassa och sedan lägga i isolering i facken.

Frågan är väll huruvida dina skivor som är spika underifrån utan stöd klarar belasningen. Nu är det ju inte stor belastning men över tid är ju frågan.
 
Hej igen. Anledningen är att jag inte vill bygga ner mera.Då blir det för lågt i utrymmet
under.Och vill ha så mycket isolering som möjligt.
Mvh A
 
beppo har helt rätt. men om du vill spara lite bygghöjd så kan du använda en asfaltsskiva som du fäster med terrastrall istället för 2"x2" eller så skruvar du tätt med stora brickor på skruven. så gjorde vi i sommar stugan och det har fungerat i 6 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.