Hejsan,

Jag bor i ett enplans LB-hus med krypgrund från 1989 på 150m2. Jag har en total årsförbrukning på ca 18000kWh inklusive hushållsel med fem personer i hushållet, snart blir det tre tonåringar, så mycket varmvatten kommer att gå åt.

Nu håller vi på att bygga på en andra våning på huset. Så vår yta kommer att öka med nästan 140m2 till totalt 290m2. På övervåningen lägger vi vattenburen golvvärme. Och en ny toalett, som vi tänkte koppla in på frånluftssystemet.

På bottenvåningen har vi vattenburen värme med vattenradiatorer i alla rum utom köket. När vi byggde om köket så lade vi in vattenburen golvvärme på 15m2 och kopplade in en egen pump på den slingan. Vi värmer också upp vårt förråd på 20m2 med direkt-el.

Vi har en Nibe Fighter 360p som skickar ut vatten på tre slingor i huset, med typ 3-5 vattenradiatorer per slinga. Vår Nibe är från 2010 och kompressorn verkar vara dålig/utsliten. Jag hade en tekniker på besök som föreslog att byta ut kompressorn för 17000sek.

Vi återvinner frånluften med luft som tas via ett kanalsystem från toaletter, kök och grovkök.

Vi har tyckt att det har varit kallt på golvet på bottenvåningen under vintrarna sedan vi flyttade in. Men luften är fräsch tack vare frånluftsystemet. Vi skulle dock vilja kunna köra med lite högre temperatur på vintrarna för att höja komforten, utan att det blir för dyrt.

Jag har pratat med olika VV-företag som givit mig olika förslag:
  1. Behåll och reparera Nibe Fighter 360p för att hantera värmen på våning ett och frånluften. Köp till en luft-vatten vv (Nibe Split ACVM 270) för övervåningen. Kostnad installerat och klart 17000(reparation)+80000(Nibe Split)=~100000sek.Detta skulle innebära att jag har två värmeväxlare.
  2. Släng ut den befintliga värmeväxlaren och ersätt med Thermia Diplomat Optimum 10 och borra efter bergvärme (180m) som tar hand om båda våningarna. Kostnad 155000sek
  3. Samma som (2) men med en Thermia Dip Inverted M och 220m borrhål. Kostnad 175000sek
  4. Inväntar förslag från IVT.
----------------
  1. Min gut-feeling säger att jag skall köra på (3) eller nåt liknande. Låter det rimligt, trots att det är dyrast?
  2. Om man byter från från-luftsvvx till bergvärme, släpper man bara ut frånluften utan någon återvinning?
  3. Är det någon idé att försöka sig på att värma förrådet med vattenburen värme? (Idag värmer jag det med direkt-el) Då måste jag gräva ned nån slags slinga mellan huset och förrådet, cirka fem meter som närmast. Förrådet ligger typ 15 meter ifrån värmeväxlaren. Eller är det bästa att bara fortsätta på direktel? Förrådet är vinterisolerat och byggt på gjuten platta.
  4. Är det ingen idé att ha nån slags ackumulator-tank för våra behov? Eller hur tillser jag att vi har tillräckligt med varmvatten när hela familjen skall duscha och bada nästan samtidigt?
Mvh

FREDRIK
 
Eftersom huset blir så stort är det i första hand bergvärme som gäller, inte frånluftsvärmepumpar. Försök även få offert på t.ex. NIBE F1155-12 med extern 300 lit varmvattenberedare. Ser att det står Göteborg och då kan även en stor luftvattenvärmepump fungera bra. Om man har en väldimensionerad värmepump räcker det att bara ha en enkel kanalfläkt som suger ut luften ur huset. Finns annars frånluftsmoduler till bergvärmepumpar och luftvattenvärmepumpar. Tror inte det lönar sig med 15 m kulvert till förrådet. Skulle vara om ni framöver bygger ut förrådet med garage och vill ha värme och tappvatten där i så fall.
 
Finns det möjlighet att konvertera till golvvärme även på bottenvåningen? Detta skulle medföra bättre COP och ingen krångel med shuntar, extra cirkpumpar osv. Med så stor yta är alla besparingar kännbara. Jag skulle definitivt kört med inverterpump (IVT, Thermia eller Nibe) och djupt hål.

Gällande återvinning, man kan antingen ha värmeväxlare för in/utluft alternativt värma inkommande brine med utgående luft.

Hur som helst blir det en redig investering men med 290 kvadrat är det kanske värt att få det rätt från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.