Hej

Förutsättningar: Lösvirke kan alltså bestämma som vi vill.

Vi är nöjda med denna planlösningen, men innan vi spikar det tänkte jag höra med er.

Det blir öppet upp till nock i vardagsrummet, dock inte i köket.

Skjutdörrsgarderober i sovrum och hall

Planlösning

Framifrån

Bakifrån
 
Redigerat:
Du har ingen förvaring någonstans. Inte minsta lilla förråd.
Vad har du tänkt för uppvärmning? Behövs inget pannrum eller liknande? Teknikrum för vv-beredare, ftx-aggregat etc.
Ditt helglasade varagsrum i söderläge, har du tänkt på hur du ska skärma av solen? Det blir rena drivhuset när solen står på.
Mycket yta används till passager. Det nordvästra vardagsrummet verkar väldigt litet för ett vardagsrum, det blir i praktiken bara en hall.
Likadant ytan utanför toalett och stora sovrummet, det blir en stor yta som bara är passage.
De sneda hörnen på sovrummen ser kul ut på ritningen, men fungerar väldigt dåligt i praktiken. Det gör det mycket svårare att utnyttja ytan i rummen.
 
Hej

Kul att se fler än jag som tycker om separata kök, det är skönt att slippa se diskbänken när gästerna kommit.
Annars håller jag med föregående svarare om hans kommentarer. Men också lägga till ytterligare några frågor.
Toaletterna är långt in i huset, med barn som leker ute eller du själv jobbandes i trädgården är det bra att komma åt en toalett utan att gå igenom hela huset.
När jag för många år sedan läste lite byggteknik pratade man om att samla våtutrymmena för att slippa långa vatten och avloppsledningar i huset, här är våtutrymmena maximalt åtskilda.
Hallen ser trång ut, med kläder upphängda finns det plats för mer än en åt komma in eller ut?
 
Jag skulle vilja ha en större öppning mellan vardagsrummen, en dubbeldörr eller ännu bättre en bred skjutdörr. Särskilt eftersom gäst-toan hamnar innanför det vänstra vardagsrummet. Egentligen vill jag inte ha någon dörr alls men jag gissar att ni vill låsa in barnen/ungdomarna där bakom ;)
 
Det stämmer med "avlägsna" wc. Jag såg först nu att den högra toaletten bara har ingång från sovrummet. Så ska man bara knata utifrån och lite snabbt in på toa måste man genom hela huset.
 
Till skillnad från vad de andra verkar tycka så tycker jag i stort sett att det ser bra ut. Men jag håller med om toaletterna. Tycker den som är till sovrummet borde öppnas från korridoren istället. Sedan så skulle det ju gå att minska det utrymmet lite och göra toaletten större om man bara makade dörrarna till tvätt och sov lite. Fast ni kanske har tänkt ha garderober eller bokhyllor där så att det är en tanke med det. Snedväggarna till kontor och sov känns inte nödvändiga. De kan ni ju göra större med en rak vägg istället. Men samma där, ni kanske planerat att ha något där.

Saknar förråd också. Ser lite olika ställen som man skulle kunna få in det på. Om ni ska ha ryggåstak i vardagsrummet men inte i köket så kan ni ju sätta sådana takstolar över hela mittskeppet och ha ett förrådsloft ovanpå köket.
 
det du kallar vardagsrum i den vänstra delen av huset är ju snarare en stor hall, där dörrarnas placering gör att det inte kan användas till något annat. ytslöseri med andra ord.

mellan sovrum och klädvård är det också väldigt mycket yta, kanske bättre att flytta ut wc åt vänster och ha dörr ut mot och nära till kök/vardagsrum och få plats med ett litet förråd mot ytterväggen som man kommer åt från tvättstugan.

får man plats med ett vettigt matbord mot fönstret i köket? om man flyttar skafferi/kyl/frys en aning närmare dörren och drar ned bänkskivan mitt emot lika långt, så att den är i liv med skåpen så kanske det blir bättre.
 
Kan bara instämma i synpunkten om slöseri med yta. Att planen underkastats strikt symmetri känns förlamande. Man kan få till snygga och balanserade fasader, symmetrin förutan.

Bifogar en skiss, som kanske inspirerar till ett par nya varv på ritbordet.
 
  • RikeP01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor idag i ett hus med både kök och v-rum mot söder. Inte kul, och särskilt inte nu på vintern när solen ligger lågt. Ha hellre köket i söder och v-rummet mot norr - det kommer in så mkt ljus från köket så v-rummet blir inte mörkt ändå.
Rita in minst 100 cm G i varje barnrum, men det behövs mycket mer; lakan, handdukar, sportkläder, vinterkläder.... bygger ni isolerat förråd ihop med garage så kanske ni kan ha en del där, men tänk på att människan är lat av naturen - smidigt att ha det inne i huset. Lycka till!
 
En variant till. Enkla medel och ekonomisk grundform.
 
  • RikeP02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
En variant till. Enkla medel och ekonomisk grundform.

Åh, den där gillade jag med lite små förändringar så att det skulle passa just mina behov. Vad synd att du inte la ut den för ett år sedan :)

Hur stort är det?
 
Invändigt mått 8,40 * 19,80 = 166 kvm.
Fanns inte för ett år sen. Tillkom alldeles nyss. :)
 
Ja då är den nog lite större än båda vad vi skulle få plats med och vi har råd med så då behöver jag inte vara så ledsen längre. Vårt hus blev 144 kvm.
 
Jag medger: Det är ingen konst att få till det när man ritar stort. Men med lite tankemöda kan man göra underverk med mindre yta än 144 kvm! Skissen ovan är dikterad med utgångspunkt från RickeP:s egen skiss, med ganska rymliga mått i samtliga rum.
 
Ja jag råkade rita fel när jag först ritade vårt hus när jag ritade ut yttermåtten på innerväggarna så huset blev 38 cm större åt varje håll. När jag sedan fick krympa det så var det ett jäkla vridande och vändande för att få med allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.